لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۵

مخالفت دادگاه آمریکا با درخواست آزادی موقت ایرانی متهم به جاسوسی


دادگاه منطقه کلمبیا واشینگتن- (عکس از آرشیو)
دادگاه منطقه کلمبیا واشینگتن- (عکس از آرشیو)

قاضی دادگاهی در واشینگتن روز سه شنبه ۳۰ مرداد درخواست آزادی موقت مجید قربانی، شهروند ۵۹ ساله ایرانی متهم به جاسوسی برای ایران را رد کرد.

روز گذشته وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، احمدرضا محمدی دوستدار، ۳۸ ساله با تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی و مجید قربانی، ۵۹ ساله شهروند ایران به اتهام «جاسوسی» برای تهران در ایالات متحده، از جمله تجسس از یک مرکز یهودی و جمع‌آوری اطلاعات از طرفداران مجاهدین خلق بازداشت شده‌اند.

در نخستین جلسه دادگاه مجید قربانی به ریاست مایکل هاروی، دادستان برای این متهم درخواست ۷۵ سال زندان کرد.

گزارش ها حاکی است که وکیل این متهم از رئیس دادگاه درخواست کرد با توجه به این که خانواده موکلش در آمریکا زندگی می‌کنند با آزادی موقت او تا زمان برگزاری دادگاه موافقت کند.

با این حال قاضی مایکل هاروی با درخواست برای آزادی موقت مجید قربانی مخالفت کرده و گفته است، به دلیل اینکه وی به جاسوسی برای یک کشور دیگر متهم شده، نمی‌تواند با آزادی موقت متهم موافقت کند.

متهم دیگر این پرونده احمدرضا محمدی دوستدار است که قرار است در دادگاهی در شیکاگو محاکمه شود.

طبق بیانیه روز گذشته وزارت دادگستری جان دمرز، دستیار دادستان کل آمریکا در امور امنیت ملی، جسی کی. لیو، دادستان برای منطقه کلمبیا (واشینگتن) و مایکل مک گریتی، مسئول امنیت ملی اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) اتهامات علیه این دو نفر را مطرح کردند.

در بیانیه وزارت دادگستری آمده است: مجید قربانی با حضور در تجمع‌ مجاهدین خلق در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ در نیویورک عکس‌هایی از این تجمع تهیه کرده و در اختیار احمدرضا دوستدار قرار داده که در مقابل دو هزار دلار دریافت کرده است.

در دادخواست علیه این دو نفر آمده است که آقای دوستدار برای دریافت این اطلاعات از آقای قربانی در ماه دسامبر به کالیفرنیا سفر کرده بود.

این بیانیه اضافه کرده است، مجید قربانی همچنین در همایش مجاهدین خلق با عنوان «کنوانسیون آزادی ایران، برای حقوق بشر و دمکراسی» در ماه مه سال جاری در واشینگتن شرکت کرده بود و ۱۰ روز بعد احمدرضا محمدی دوستدار با او تماس گرفت و در خصوص چگونگی دریافت اطلاعات جمع آوری شده صحبت کرد.

آقای قربانی متهم است که وظیفه داشت به سازمان مجاهدین خلق نفوذ کند. در این دادخواست آمده است که وی در ماه‌های مارس و آوریل سال جاری به ایران سفر کرده و اطلاعات خود را در اختیار مقام‌های جمهوری اسلامی قرار داده است.

احمدرضا محمدی دوستدار نیز متهم است که در سال ۲۰۱۷ با زیر نظر گرفتن یک مرکز یهودی ارتدوکس به نام «خانه خباد روهر» در شیکاگو، از ابعاد امنیتی این ساختمان عکس‌هایی تهیه کرده است.

با این حال وکیل احمدرضا محمدی دوستدار روز گذشته به شبکه «ای بی سی ۷نیوز» گفته است: «اتهامات علیه آقای دوستدار انگیزه سیاسی دارد و در آستانه رویکرد تازه رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران مطرح شده‌اند.»

در همین زمینه، روزنامه «شیکاگو مورون» گزارش داده است که برادر احمدرضا محمدی دوستدار، استادیار دانشگاه شیکاگو در رشته مطالعات اسلامی است.

پیش از این در سال ۱۳۹۲ منصور ارباب‌سير، يک ايرانی- آمریکایی که اتهام توطئه برای ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا را در دادگاه نيويورک قبول کرده بود، به تحمل ۲۵ سال زندان محکوم شد.

با استفاده از گزارش‌های صدای آمریکا، شیکاگو مورون و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG