لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

روث گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا، درگذشت


روث بیدر گینزبرگ،
روث بیدر گینزبرگ،

روث بیدر گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا، روز جمعه، ۲۸ شهریور، بر اثر سرطان لوزه‌المعده در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

روث گینزبرگ یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا بود و توسط بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۱۹۹۳ برای عضویت این دیوان به سنا معرفی شده بود.

با مرگ خانم روث گینزبرگ، اکنون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این فرصت را خواهد داشت با انتخاب جایگزین او، ترکیب دیوان عالی ایالات متحده را ۶ به ۳ به نفع محافظه کاران و جمهوریخواهان تغییر دهد.

در ترکیب کنونی دیوان عالی آمریکا ۵ قاضی با گرایشات محافظه‌کارانه حضور دارند. در همین حال، جمهوریخواهان اکنون در سنای آمریکا اکثریت را در دست دارند و در صورتی که به گزینه محافظه رای اعتماد بدهند ترکیب دیوان عالی آمریکا به طور کم سابقه‌ای به نفع جمهوریخواهان خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم می‌گوید، مرگ روث گینزبرگ شش هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث تشدید جنگ لفظی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خواهد شد چرا که منتقدان خواهند گفت که دونالد ترامپ نمی‌تواند گزینه جدید را در سال انتخابات معرفی کند.

با این حال میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، سنا به گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای جایگزینی روث گینزبرگ رای خواهد داد.

دونالد ترامپ روز جمعه پس از انتشار خبر درگذشت روث گینزبرگ در ایالت مینه سوتا او را «زنی شگفت‌انگیز» خواند. ولی او در خصوص انتخاب جایگزین خانم روث گینزبرگ حرفی نزد.

جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد٬ نسل‌های آینده از روث گینزبرگ به عنوان «قهرمان خستگی‌ناپذیر و قاطع» برای احقاق عدالت یاد خواهند کرد.

روث گینزبرگ از مدافعان برابری حقوق زنان در دیوان عالی آمریکا بود. او در سال ۱۹۳۳ در یک خانواده از طبقه کارگر در بروکلین نیویورک متولد شد.

در مهرماه سال ۱۳۹۷ سنای آمریکا با برت کاوانا، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی ایالات متحده، رای اعتماد داد.

منابع رویترز و آسوشیتدپرس
XS
SM
MD
LG