لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

با رای سنای امریکا برت کاوانا به عضویت دیوان عالی این کشور درآمد


سنای آمریکا در پی چندین هفته مناقشه بر سر صلاحیت برت کاوانا، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی ایالات متحده، سرانجام روز شنبه ۱۴ مهرماه به وی رای اعتماد داد.

بر اساس گزارش‌ها، نشست رای‌گیری برای عضویت آقای کاوانا در دیوان عالی آمریکا چندین بار به دنبال اعتراض شماری از حضار و در حالی که سناتورها ساکت در جایگاه خود نشسته بودند٬ قطع شد.

همزمان محوطه‌های بیرون کنگره و دیوان عالی آمریکا نیز صحنه حضور جمعیت پرشماری از مخالفان برت کاوانا بود.

۵۱ سناتور آمریکایی دیروز جمعه، در نخستین مرحله از رای‌گیری درباره برت کاوانا، که به صورت شفاهی انجام شد، به گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا رای موافق داده بودند.

در مقابل در آن رای‌گیری شفاهی، ۴۹ سناتور به برت کاوانا رای منفی دادند. این رای‌گیری بخشی از مقررات داخلی سنای آمریکا برای رای‌گیری نهایی درباره گزینه پیشنهادی برای عضویت در دیوان عالی آمریکا بود.

دیوان عالی ایالات متحده، یک نهاد عالی قضایی و مرجع تفسیر قانون اساسی در این کشور است.

عضویت در این دیوان مادام‌العمر است و تایید آقای کاوانا که ۵۳ سال دارد، به معنی افزایش وزنه محافظه‌کاران در نهاد ارشد قضایی آمریکا خواهد بود.

روند رسیدگی به تایید صلاحیت آقای کاوانا از آن بابت با حساسیت بسیار در دو هفته گذشته دنبال شده است که او از سوی کریستین بلیسی فورد، استاد روانشناسی یک دانشگاه در شمال کالیفرنیا، متهم به آزار جنسی شد.

خانم بلیسی فورد روز پنجشنبه پنجم مهر در جلسه کمیته امور قضایی مجلس سنا شهادت داد و جزئیات این ماجرا را که به ادعای او ۳۶ سال پیش روی داده است تشریح کرد.

او مدعی شد که دوران نوجوانی و زمانی که هر دوی آنها در یک دبیرستان مشغول به تحصیل بوده‌اند، برت کاوانا ۱۷ ساله در حالت مستی، با حمله به او که دختری ۱۵ ساله بوده است تلاش کرده لباس های او را درآورد.

برت کاوانا در واکنش به این اتهامات و شهادت خانم بلیسی فورد، اتهامات جنسی علیه خود را رد کرد و گفت که سناتورهای دموکرات این «حمله سیاسی حساب‌شده و ساختگی» را علیه او به راه انداخته‌اند.

اف‌بی‌آی نیز با تحقیق جداگانه‌ای این ادعاها را بررسی کرده و بامداد پنج‌شنبه ۱۲ مهرماه گزارش محرمانه خود را در اختیار کمیته قضایی سنا قرار داد و اعضای این کمیته در نشستی غیرعلنی به مرور محتویات این گزارش پرداختند.

چاک گرسلی، رئیس کمیته قضایی، صبح پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که در گزارش جدید اف‌بی‌آی «هیچ اشاره‌ای به سوء رفتار جنسی» در پیشینه برت کاوانا نشده و «چیزی در گزارش نیست که قبلا نمی‌دانستیم.»

اندکی بعد کاخ سفید نیز واکنش مشابهی ابراز کرد. سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که در تحقیقات تکمیلی اف‌بی‌آی «هیچ نکته جدیدی» درباره ادعای مطرح‌شده علیه برت کاوانا وجود ندارد و دولت مشتاق است که سنا به این نامزد رأی موافق بدهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، خانم سندرز حاضر نشد در این باره توضیح بدهد که آیا دونالد ترامپ این گزارش را مطالعه کرده یا در جریان خلاصه‌ای از آن قرار گرفته است.

با این حال شماری از اعضای دموکرات سنا از گزارش اف‌بی‌آی انتقاد کرده و آن را «ناکامل و محدود» خوانده‌اند.

مخالفت‌ها پیرامون عضویت برت کاوانا در دیوان عالی ایالات متحده، کار را به اعتراض‌ها و تجمعات خیابانی کشاند. روز پنج شنبه، ۱۲ مهرماه شمار زیادی از مخالفان کاونا در اطراف ساختمان‌های کنگره آمریکا، تجمع کرده و تلاش کردند نظرات خود را با سناتورها در میان بگذارند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در واکنش به تظاهرکنندگانی که در مخالفت با نامزدی برت کاوانا برای دیوان عالی در شهر واشینگتن جمع شده بودند آنان را متهم کرد که «افراد حرفه ای و مواجب بگیری» هستند که هزینه مالی آنها را جورج سوروس میلیاردر، سرمایه‌گذار و یکی از لیبرال‌های بانفوذ آمریکا تامین کرده است.

XS
SM
MD
LG