لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

کمیته سنا تاریخ رای‌گیری برای تائید یا رد نامزد دیوان عالی آمریکا را تعیین کرد


کاونا و ترامپ
کاونا و ترامپ

کمیته قضائی سنای ایالات متحده ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) در مورد صلاحیت برت کاونا، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در نهاد ارشد قضائی آن کشور، رای‌گیری می‌کند. رای‌گیری یک روز پس از جلسه شنود زنی که کاونا را به آزار جنسی متهم کرده و دفاعیات قاضی کاونا، انجام می‌شود.

تاریخ رای‌گیری پس از آن تعیین شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اتهام‌های آزار جنسی به کاونا -که اکنون به دو مورد رسیده- را «طراری به کارگردانی دمکرات‌ها» توصیف کرد.

جمهوری‌خواهان گفته‌اند رای‌گیری نهایی در صحن سنا، ممکن است هفته آینده انجام شود.

رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا، میچ مک‌کانل، روز سه‌شنبه سوم مهر ماه به خبرنگاران گفت «مطمئن هستم که پیروز می‌شویم، مطمئن هستم که او (قاضی کاونا) خیلی زود به تائید [نهایی سنا] خواهد رسید».

از سوی دیگر سناتور دیان فاینستاین، عضو ارشد حزب دمکرات در کمیته قضائی، گفته‌است تعیین تاریخ رای‌گیری، پیش از آن‌که کمیته اظهارات کریستین بلیزی فورد را بشنود، نشان می‌دهد برای متحدان جمهوری‌خواه ترامپ، اهمیتی ندارد فرد مدعی، چه می‌خواهد بگوید.

روز ۲۷ سپتامبر، پنجم مهر ماه، کریستین بلیزی فورد، زنی که کاونا را متهم به آزار جنسی کرده، در نشست کمیته قضائی سنا، شهادت می‌دهد. قاضی کاونا نیز اظهارات خود را در رد این شهادت مطرح خواهد کرد.

خانم فورد گفته است وقتی با آقای کاونا در اوایل دهه ۱۹۸۰، جایی در اطراف واشینگتن دانش‌آموز دبیرستان بودند، برت کاونا تلاش کرده به او حمله کند و لباس‌هایش را دربیاورد. وکیل کریستین بلیس فورد گفته «از نظر موکلم رفتار آقای کاوانا اقدام به تجاوز بوده و اگر او به شدت مست نبود حتما به خانم فورد تجاوز می‌کرد».

برت کاوانا در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده، در واکنش گفته بود: «این ادعا کاملا دروغ است، من هیچ‌گاه کاری را که مدعی ادعا می‌کند با او و یا فرد دیگری انجام نداده‌ام. من به هر شکلی که کمیته امور قضایی مجلس سنا ترجیح می‌دهد حاضرم با این کمیته صحبت کنم و این ادعاهای بی‌اساس مربوط به ۳۶ سال پیش را تکذیب کرده و از درستکاری خود دفاع کنم».

در این میان زن دومی نیز کاونا را به آزار جنسی متهم کرد. دبورا رامیرز، می‌گوید زمانی که آن دو در سال ۱۹۸۴ در دانشگاه متعبر «ییل» دانشجو بودند، کاونا در جریان یک مهمانی خود را در برابر این زن عریان کرده‌است. برت کاونا تمامی این اظهارات را رد کرده‌است.

دیوان عالی ایالات متحده، نهاد عالی قضائی و مرجع تفسیر قانون اساسی آن کشور است. این دیوان از ۹ قاضی تشکیل می‌شود و با بازنشستگی قاصی آنتونی کندی، یکی از کرسی‌های آن خالی مانده بود. دونالد ترامپ در تیر ماه برت کاوانا، قاضی فدرال فعلی در دادگاه استیناف حوزه ناحیه کلمبیا، را برای این کرسی خالی معرفی کرد. تائید کاونا بر قدرت محافظه‌کاران در این دیوان می‌افزاید.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG