لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

اف‌بی‌آی درباره نامزد پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی گزارش داد


در آستانه رأی‌گیری سنای آمریکا درباره برت کاوانا، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا، اف‌بی‌آی گزارش محرمانه جدیدی از پیشینه او در اختیار مقام‌های ارشد این کشور قرار داد که با واکنش‌های متفاوتی از دو طرف روبه‌رو شد.

در جلسه استماعی که پنج‌شنبه گذشته در کمیته قضایی سنای آمریکا برگزار شد، پس از مطرح شدن اتهام «بدرفتاری جنسی» علیه برت کاوانا، این کمیته از پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، خواست که بار دیگر پیشینه او را بررسی کند.

گزارش محرمانه اف‌بی‌آی بامداد پنج‌شنبه ۱۲ مهر در اختیار کمیته قضایی سنا قرار گرفت و اعضای این کمیته در نشستی غیرعلنی به مرور محتویات این گزارش پرداختند.

چاک گرسلی، رئیس کمیته قضایی، صبح پنج‌شنبه به خبرنگاران و سپس در بیانیه‌ای گفت که در گزارش جدید اف‌بی‌آی «هیچ اشاره‌ای به سوء رفتار جنسی» در پیشینه برت کاوانا نشده و «چیزی در گزارش نیست که قبلا نمی‌دانستیم».

اندکی بعد کاخ سفید نیز واکنش مشابهی ابراز کرد. سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت: در تحقیقات تکمیلی اف‌بی‌آی «هیچ نکته جدیدی» درباره ادعای مطرح‌شده علیه برت کاوانا وجود ندارد و دولت مشتاق است که سنا به این نامزد رأی موافق بدهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، خانم سندرز حاضر نشد در این باره توضیح بدهد که آیا دونالد ترامپ این گزارش را مطالعه کرده یا در جریان خلاصه‌ای از آن قرار گرفته است.

با این حال شماری از اعضای دموکرات سنا از گزارش اف‌بی‌آی انتقاد کرده و آن را «ناکامل و محدود» خوانده‌اند.

دایان فین‌استاین، ارشدترین دموکرات کمیته قضایی سنا، گفت: «این گزارش بسیار محدود است» و مهم‌‌ترین قسمت که به ادعای سوء رفتار جنسی علیه کاوانا مربوط می‌شود «در گزارش غایب است».

خانم فین‌استاین همچنین کاخ سفید را متهم کرد که شاید تحقیقات اف‌بی‌آی را عمدا «محدود کرده باشد».

چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات در سنا، ضمن مخالفت با گفته‌های رئیس کمیته قضایی در این باره که «هیچ نکته جدیدی در گزارش نیست»، خواستار انتشار عمومی این گزارش و همچنین انتشار فرمان کاخ سفید به اف‌بی‌آی برای انجام این تحقیقات شد.

با این حال دونالد ترامپ دموکرات‌ها را «کارشکن» خواند و در توئیتی نوشت: «این هفتمین بار است که اف‌بی‌آی درباره قاضی کاوانا تحقیق می‌کند؛ اگر صد بار هم این کار را بکنیم همچنان برای دموکرات‌های کارشکن کافی نیست».

در پی بازنشستگی یکی از ۹ عضو دیوان عالی آمریکا، آقای ترامپ حدود سه ماه پیش قاضی برت کاوانا را برای تصدی این کرسی به کنگره معرفی کرد.

پس از آن دست‌کم سه زن اتهام‌هایی مبنی بر سوء رفتار و به ویژه بدرفتاری جنسی در دوره دبیرستان و کالج علیه این نامزد مطرح کردند و یکی از زنان، به نام کریستین بلاسی فورد، استاد روانشناسی در دانشگاه‌های کالیفرنیا، در جلسه استماع کمیته امور قضایی سنا حاضر شد و کاوانا را متهم کرد که ۳۶ سال پیش «قصد تجاوز به او را داشته است»؛ برت کاوانا این اتهام را به شدت رد کرد و آن را «ترر شخصیتی» خواند.

جلسه بررسی در صحن علنی سنا قرار است روز جمعه برگزار شود و رأی‌گیری نهایی درباره عضویت برت کاوانا در دیوان عالی احتمالا در یکی از روزهای شنبه یا یکشنبه انجام خواهد شد.

دیوان عالی ایالات متحده یک نهاد عالی قضایی و مرجع تفسیر قانون اساسی در این کشور است.

عضویت در این دیوان مادام‌العمر است و تایید آقای کاوانا به معنی افزایش وزنه محافظه‌کاران در نهاد ارشد قضایی آمریکا خواهد بود.

با استفاده از آسوشیتدپرس، توئیتر و رادیو فردا / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG