لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

زنی که نامزد ترامپ برای دیوان عالی را متهم به آزار جنسی کرد، شهادت می‌دهد


از راست: ترامپ و کاونا
از راست: ترامپ و کاونا

زنی که برت کاونا، نامزد دونالد ترامپ برای کرسی خالی دیوان عالی آن کشور را متهم به آزار جنسی کرده، توافق کرده در نشست کمیته قضائی سنا، در روز پنجم مهر ماه شهادت دهد.

مشاوران حقوقی کریستین بلیزی فورد، اول مهر ماه اعلام کردند، خانم فورد صبح روز پنج‌شنبه در نشست علنی کمیته سنا شرکت خواهد کرد. با این وجود گفته شده هنوز مسائلی وجود دارد که باید روشن شود.

مشاوران خانم فورد می‌گویند سنا مشخص نکرده چه کسی قرار است از موکلش و قاضی کاونا سوال بپرسد.

در بیانیه‌ای که وکلای کریستین فورد منتشر کرده‌اند گفته شده مسائل مختلف و مهمی از جمله مسائل لجستیکی و این که چه کسی قرار است سوال‌ها را مطرح کند، همچنان حل‌نشده باقی مانده است.

بنا بر گزارش‌ها، جمهوری‌خواهان عضو کمیته قضائی سنا -که جملگی مرد هستند- قصد داشتند از حقوقدانی خارج از کمیته برای این‌کار دعوت به همکاری کنند.

نخست کریستین بلیزی فورد در جلسه علنی کمیته قضائی روایت خود را از واقعه‌ای که گفته شده اوایل دهه ۱۹۸۰ رخ داده ارائه خواهد کرد، و سپس برت کاونا از خود دفاع می‌کند.

ترامپ در تیر ماه، برت کاوِنا را برای کرسی خالی در عالی‌ترین نهاد قضائی کشورش، نامزد کرد. قاضی کونا از چهره‌های محافظه‌کار به‌شمار می‌رود و برای نشستن بر کرسی قضات در دیوان عالی آمریکا، باید به تائید سنا برسد. انتخاب او به معنی افزایش وزنه محافظه‌کاران در نهاد ارشد قضائی ایالات متحده است.

در حالی‌که بررسی نامزدی کاونا در کمیته قضائی سنا ادامه داشت، کریستین بلیس فورد، استاد ۵۱ ساله‌ی دانشگاه کالیفرنیا، قاضی کاوانا را به آزار جنسی در اوایل دهه ۱۹۸۰، یعنی زمانی که هر دو به دبیرستان می‌رفتند، متهم کرد.

فورد می‌گوید وقتی هر دو، جایی در اطراف واشینگتن دانش‌آموز دبیرستان بودند، کاونا تلاش کرده به او حمله کند و لباس‌هایش را دربیاورد. وکیل کریستین بلیس فورد گفته «از نظر موکلم رفتار آقای کاوانا اقدام به تجاوز بوده و اگر او به شدت مست نبود حتما به خانم فورد تجاوز می‌کرد».

اما برت کاوانا در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده، گفته‌است: «این ادعا کاملا دروغ است، من هیچ‌گاه کاری را که مدعی ادعا می‌کند با او و یا فرد دیگری انجام نداده‌ام». قاضی کاونا در بیانیه خود افزوده «من به هر شکلی که کمیته امور قضایی مجلس سنا ترجیح می‌دهد حاضرم با این کمیته صحبت کنم و این ادعاهای بی‌اساس مربوط به ۳۶ سال پیش را تکذیب کرده و از درستکاری خود دفاع کنم».

فورد از پلیس فدرال آمریکا خواسته بود در مورد اظهاراتش تحقیق کند، اما جمهوری‌خواهان که در سنا اکثریت دارند و نیز کاخ سفید با این درخواست مخالفت کردند.

اسوشیتدپرس، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG