لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

برزیل طی ۷۲ ساعت به سومین کشور بحران‌زده از همه‌گیری کرونا تبدیل شد


دختر بومی برزیل در مراسم خاکسپاری رئیس یکی از قبایل که به‌دلیل ابتلا به کرونا درگذشته است
دختر بومی برزیل در مراسم خاکسپاری رئیس یکی از قبایل که به‌دلیل ابتلا به کرونا درگذشته است

برزیل با ثبت هزاران مورد دیگر از مبتلایان به کووید-۱۹ طی ۷۲ ساعت از بحران‌زده‌ترین کشورهای جنوب و غرب اروپا پیشی گرفته و در فهرست جهانی پس از آمریکا و روسیه قرار گرفته است.

برزیل کشوری‌ست که رئیس‌جمهوری آن نه تنها بارها با محدودیت‌های ترددی و قرنطینه مخالفت کرده، که در حال حاضر با یک بحران سیاسی نیز روبه‌رو شده‌است.

در واپسین ساعت‌های روز ۲۹ اردیبهشت ماه شمار موارد تائیدشده در این کشور به ۲۵۴ هزار تن رسید. شمار جان‌باختگان نیز به ۱۷ هزار نفر نزدیک شده‌ که ششمین مورد تائیدشده یا اعلام‌شده در سطح جهان است.

در حال حاضر ایالات متحده با ۱.۵ میلیون ابتلا و بیش از ۹۰ هزار قربانی در صدر کشورهایی‌ست که با بحران ناشی از همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ روبه‌رو شده‌اند.

پس از آمریکا روسیه با ۲۹۰ هزار مورد ابتلا، سپس برزیل، بریتانیا، اسپانیا و فرانسه قرار دارند.

نحوه تست‌گیری، میزان آن، شفافیت‌های آماری و اطلاعات در کشورهای مختلف یکسان نیست، در نتیجه در مورد آمار واقعی مبتلایان در سطح جهان هنوز قطعیتی وجود ندارد.

اوایل اردیبهشت ماه پژوهشگران در مورد تبدیل شدن برزیل به یکی از کانون‌های اصلی همه‌گیری کووید-۱۹ هشدار داده بودند؛ حتی در آن زمان خبرگزاری اسوشیتدپرس این احتمال را مطرح کرده که بیماران مبتلا بیش از یک میلیون نفر باشند. از سوی دیگر در نیمه جنوبی کره زمین زمستان در راه است، و از گرمای هوا در بخش‌های جنوبی کشور کاسته خواهد شد.

افزایش چشم‌گیر موارد ابتلا در برزیل در حالی‌ست که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری آن کشور شدت بیماری و پیامدهای ویروس کرونای جدید را چندان حائز اهمیت نمی‌داند.

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری شدیدا راست‌گرای برزیل، از چهره‌های شاخص جهانی‌ست که بیماری جدید را در حد «یک سرماخوردگی کوچک» توصیف کرده‌است.

او چندی پیش نیز در واکنش به موضوع تبدیل شدن کشورش به کانون شیوع ویروس در جنوب قاره آمریکا و افزایش شمار جان‌باختگان گفته بود «خوب که چی؟»؛ اظهاراتی که به انتقاد مخالفان علیه او دامن زد.

رئیس‌جمهوری برزیل، روز ۲۸ فروردین، در پی اختلاف با لوئیز انریکه ماندتا، وزیر بهداشت، بر سر نحوه مقابله با ویروس کرونا، او را برکنار کرد. وزیر بهداشت جدید برزیل نیز یک ماه بیشتر در مقام خود دوام نیاورد و کناره‌گیری کرد.

حال او در میانه بحران ناشی از همه‌گیری در جست‌وجوی سومین وزیر بهداشت است. همزمان گزارش شده در مناطقی از کشور بیمارستان‌ها دیگر ظرفیتی برای پذیرش بیماران تازه ندارند و در برخی شهرها نیز خاکسپاری‌ها در گورهای دست‌جمعی آغاز شده است.

منابع: دانشگاه جانز هاپکینز، خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG