لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

هشدارها در مورد افزایش چشمگیر ابتلا به کووید ۱۹ در میان جوانان


مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: «شواهد حاکی‌ست اوج‌گیری ابتلا در برخی کشورها ناشی از این است که جوان‌ترها در گرمای تابستان در نیم‌کره شمالی، محافظت را کنار گذاشته‌اند».
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: «شواهد حاکی‌ست اوج‌گیری ابتلا در برخی کشورها ناشی از این است که جوان‌ترها در گرمای تابستان در نیم‌کره شمالی، محافظت را کنار گذاشته‌اند».

سازمان جهانی بهداشت می‌‌گوید شمار شهروندان ۱۵ تا ۲۴ ساله مبتلا به کووید-۱۹ طی پنج ماه، سه برابر شده‌است. همزمان شماری از پژوهشگران در مورد تشدید موارد ابتلا به‌دلیل کم‌توجهی جوانان به تمهیدات هشدار داده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بر اساس آمار و داده‌های رسمی و اعلام‌شده به این نهاد شمار مبتلایان به بیماری ناشی از ویروس کرونا که بین ۱۵ تا ۲۴ سال داشتند در ماه فوریه در حدود پنج درصد از کل بود. این سازمان می‌گوید در ژوئیه این رقم به ۱۵ درصد رسیده‌است.

پژوهش‌های این نهاد وابسته به ملل متحد نشان می‌دهد درصد موارد ابتلا بین پنج تا ۱۴ ساله‌ها هم از کم‌تر از یک درصد در فوریه به حدود پنج درصد در ژوئیه رسیده‌است.

این احتمال هم وجود دارد که شمار زیادی از افراد جوان‌تر بدون بروز علائم به کووید-۱۹ دچار شده باشند و تحت آزمایش‌های تشخیص کووید قرار نگرفته‌اند.

پیش از پژوهش‌های تازه توسط سازمان جهانی بهداشت نیز برخی از کشورها اعلام کرده بودند شمار مبتلایان جوان رو به افزایش گذاشته‌است. از جمله در ایران وزارت بهداشت در میانه تیر ماه گفته بود «موارد بستری مبتلایان بدحال و جوان افزایش یافته است».

گزارش‌ها از کشورهای اروپایی نیز حاکی‌ست شمار موارد ابتلا در میان جوان‌ترها در آلمان، فرانسه و اسپانیا افزایش یافته‌است.

در ایرلند دولت تصمیم گرفته بازگشایی کامل بارها را عقب بیاندازد. در یونان پرفسور سیودراس، سخنگوی وزارت بهداشت و متخصص بیماری‌های عفونی گفته انتشار بیشتر ویروس در بین جوان‌ها «به‌روشنی» قابل رویت‌است.

در ژاپن، دیگر کشوری که طی هفته‌های اخیر با موج بی‌سابقه‌ای از بیماری روبه‌رو شده نیز مقام‌ها در مورد افزایش مبتلایان جوان هشدار داده‌اند. فرماندار توکیو اخیرا در یک نشست خبری گفته بود شمار بیماران کووید-۱۹ در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال به‌طور مشخصی افزایش یافته و میانگین سنی در دیگر کشورهای جهان نیز در حال کاهش است.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از نیسا ارنست، مدیر پرستاری دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، می‌‌گوید «جوان‌ترها به استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری‌ها اهمیت کم‌تری می‌دهند. مسافرت هم احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد».

در عین حال این متخصص گفته احتمال این‌که جوان‌ترها به کافه، ساحل و گردش و خرید یا سر کار بروند بیشتر است.

هفته پیش نیز تدروس آدانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، گفته بود «شواهد حاکی‌ست اوج‌گیری ابتلا در برخی کشورها ناشی از این است که جوان‌ترها در گرمای تابستان در نیم‌کره شمالی، محافظت را کنار گذاشته‌اند».

منابع: سازمان جهانی بهداشت، رویترز، سیدنی مورنینگ هرالد، تایمز ژاپن، ایسنا، یورونیوز
XS
SM
MD
LG