لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران حکم زندان یاشار سلطانی را محکوم کرد


یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار ایرانی
یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار ایرانی

کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) حکم پنج‌سال زندانی را که به تازگی برای یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار ایرانی صادر شده، محکوم کرده و از ایران خواست تا آزار دادن روزنامه‌نگاران به خاطر انجام کارشان دست بکشد.

شریف منصور، هماهنگ‌کننده برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای این کمیته، با انتشار بیانیه‌ای گفته‌است: «زندانی کردن یک روزنامه‌نگار به خاطر گزارش کردن فساد در کشور خود ناپذیرفتنی است و تنها باعث اطمینان از ادامه فساد می‌شود.»

در روزهای اخیر وکیل مدافع یاشار سلطانی، سردبیر سایت معماری‌نیوز، اعلام کرد موکلش در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شده و دوسال نیز از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی، فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها، مطبوعات و خروج از کشور محروم شده‌است.

وبسایت معماری‌نیوز پیش از این گزارش واگذاری املاک نجومی در زمان تصدی محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران را منتشر کرده بود.

صادق کاشانی به ایسنا گفت: «اتهامات یاشار سلطانی شامل جمع‌آوری و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور، نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا نسبت به شرکت عمران تکلار و تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار است.»

به گفته این وکیل دادگستری پرونده یاشار سلطانی در مورد اتهام «جمع‌آوری و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور» همچنان مفتوح است و رایی در مورد آن صادر نشده‌است. این حکم ظرف ۲۰ روز قابل تجدیدنظر است.

یاشار سلطانی در مصاحبه‌های خود گفته است که شکایت شرکت عمران تکلار، که وزارت راه سهام‌دار اصلی آن است، مربوط به انتشار خبر یک پروژه ۲۷ طبقه در شهرک غرب است.

به گفته آقای سلطانی، این پروژه از سوی این شرکت بدون مجوز قانونی ساخته شده و او نامه‌های وزیر راه و شهرسازی وقت یعنی عباس آخوندی را با مضمون بدون مجوز بودن این پروژه منتشر کرده بود.

یاشار سلطانی نخستین بار در ۲۷ شهریور ۹۵ بازداشت و سپس به قید وثیقه آزاد شد.

اولین شکایت از او مربوط به انتشار خبر عروسی دختر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در پارک لویزان بود.

وب‌سایت معماری‌نیوز خبر داده بود که به دلیل برگزاری عروسی دختر شهردار تهران در پارک جنگلی لویزان در روز ۱۸ تیر، از چند روز قبل از ورود مردم به این پارک جلوگیری می‌شد. اما شهرداری تهران این گزارش را تکذیب کرده است.

وکیل یاشار سلطانی همچنین اعلام کرده بود که از موکلش به دلیل انتشار خبر انتصاب فرزند مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به سمت معاون شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد شکایت شده است.

مهدی چمران اما ارتباط انتصاب فرزندش در این سمت و جلوگیری از بررسی پرونده حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد را رد کرده بود.

به گفته وکیل مدافع یاشار سلطانی، انتشار گزارش‌ها درباره واگذاری املاک شهرداری تهران سومین شکایت مطرح شده از آقای سلطانی بوده است.

بر اساس تصویر منتشر شده از نامه سازمان بازرسی کل کشور در وب‌سایت «معماری‌نیوز» و برخی رسانه‌های دیگر، شهرداری تهران ۲۰۰ ملک متعلق به این شهرداری را «به قیمت غیرواقعی» و «بسیار پایین» همراه با «۵۰ درصد» تخفیف و در اقساط‌ «۶۰ ماهه» به برخی مدیران این نهاد و افراد دیگر وابسته یا نزدیک به شهردار تهران فروخته است.

یاشار سلطانی اخیراً نیز پس از انتشار گزارش‌ها دربارهٔ «تخلف» در ساخت دو ویلای منتسب به فاطمه حسینی، نماینده تهران در مجلس و همسر و برادر همسرش، نیز پیامی منتشر کرد.

او در پیامی توئیتری نوشت که در ارتباط با جنجال‌های این ویلا حسن میرمحمدعلی، داماد شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، «با بیل و کلنگ به همراه کارگران ساختمانی به منزل خبرنگار ما هجوم برده و همسر و کودک وی را وحشت‌زده کردند.»

با استفاده از بیانیه سی‌پی‌جی و رادیو اروپای آزاد / پ.پ

XS
SM
MD
LG