لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

استعفای شهردار تهران پذیرفته شد؛ اتهام «فساد مالی» به سرپرست جدید


محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی تهران
محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی تهران

اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز سه‌شنبه، ۲۱ فروردین، ضمن پذیرش استعفای دوم محمد علی نجفی، شهردار تهران، سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون مالی شهرداری را به عنوان سرپرست این نهاد انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این جلسه، اعضای شورای شهر با ۱۵ رای موافق، ۵ رای مخالف و یک رای ممتنع با استعفای محمد علی نجفی موافقت کردند.

سمیع‌الله حسینی مکارم نیز با ۱۴ رای از ۲۱ رای اعضای شورای شهر سرپرست شهرداری تهران شد.

در همین حال روزنامه جهان صنعت روز سه‌شنبه نوشت که آقای مکارم از تخفیف ۵۰ درصدی در املاک نجومی استفاده کرده‌است.

جنجال «املاک نجومی» اشاره به مجموعه افشاگری‌ها و واکنش‌هایی دارد که در مورد واگذاری چند هزار میلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران صورت گرفت.

یاشار سلطانی، سردبیر وب‌سایت معماری‌نیوز و ‌افشاکننده ماجرای واگذاری املاک نجومی در تهران، نیز روز سه‌شنبه در توئیتر خود نوشت که نام حسینی مکارم، سرپرست جدید شهرداری در پرونده املاک نجومی مطرح است.

آقای حسینی مکارم هنوز واکنشی به این اتهام‌ها نداشته است.

محمدعلی نجفی در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش پس از انتصاب به عنوان شهردار تهران، از تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به «املاک نجومی» در شهرداری خبر داده بود.

اعضای شورای شهر تهران روز یک شنبه، ۱۹ فروردین، با استعفای شهردار تهران مخالفت کرده بودند اما روز دوشنبه اعلام شد که آقای نجفی دوباره استعفا داده‌است.

در حالی که محمد علی نجفی دلیل استعفای خود را «بیماری» ذکر کرده‌است، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و فعالان سیاسی از جمله بهاره آروین و محمد نعیمی‌پور فشارهای قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و همچنین «تعویق» ملاقات شهردار و اعضای شورای شهر با رهبر جمهوری اسلامی را دلیل استعفای او دانسته‌اند.

در همین حال دادستان کل کشور روز دوشنبه ضمن انتقاد از مخالفت اعضای شورای شهر با استعفای شهردار تهران، از محمد علی نجفی خواسته بود که دوباره استعفا بدهد و در محل کار خود حاضر نشود تا اعضای شورا در نهایت استعفایش را قبول کنند.

محمد جعفر منتظری همچنین اعضای شورای شهر را تهدید کرده و گفته بود: «اگر این آقای شهردار نتوانست مدیریت لازم را بر شهر تهران داشته باشد چه کسی مسئول است؟ بنده به عنوان مدعی‌العموم به شورای شهر تهران عنوان می‌کنم که مسئولیت این کار با شماست».

محمد جواد حق‌شناس، مرتضی الویری و حسن رسولی سه عضو شورای شهر و تعدادی از نمایندگان مجلس این سخنان را «نقض» اصل تفکیک قوا دانسته و از آن انتقاد کرده‌اند.

پیش از این سایت «سحام‌نیوز» خبر داده بود که پس از احضار شهردار تهران به دادسرا به دلیل جشن برج میلاد، امیر قطبی، معاون دادستان تهران، از آقای نجفی خواسته بود استعفا دهد.

روز یکشنبه هم مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران، به سایت خبر آنلاین گفته بود که ظاهراً یک مقام قضایی از شهردار تهران خواسته‌است استعفا دهد.

او در این زمینه جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی و عضو جبهه مشارکت، نیز در توئیتی تلویحاً دلیل استعفای محمدعلی نجفی را فشارهای رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکانش دانسته بود.

در همین حال، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، روز دوشنبه گفته بود که «متأسفانه» چند درخواست اعضای شورای شهر تهران برای دیدار با رهبر جمهوری اسلامی «همچنان بی‌جواب مانده» و «ما در این مورد تنها نقل قول‌هایی از برخی افراد می‌شنویم که رهبری تمایلی به دیدار با اعضای شورای شهر ندارند».

سمیع‌الله حسینی مکارم، سرپرست جدید شهرداری تهران
سمیع‌الله حسینی مکارم، سرپرست جدید شهرداری تهران

شهردار تهران روز ۲۴ دی ۹۶ در گزارشی از وضعیت شهرداری پایتخت ایران، شهردار و مدیران سابق این نهاد را به مواردی چون «هزینه کردن بودجه شهرداری در انتخابات ریاست‌جمهوری»، «استخدام ناگهانی ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات»، «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» و «واگذاری سلیقه‌ای ۶۷۴ ملک» متهم کرده بود.

آقای نجفی همچنین گفته بود شهرداری قصد دارد گزارش چهار یا پنج مورد از «تخلفات» دوره شهرداری محمدباقر قالیباف را به قوه قضائیه ارسال کند.

با این حال یک هفته بعد عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران، با انتقاد از انتشار این گزارش خبر داد که از محمدعلی نجفی خواسته‌است «فوراً» مستندات خود در این باره را به این نهاد ارائه دهد.

در همین حال محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، روز دوشنبه ضمن انتقاد از دادستان کل کشور خواسته بود دربارهٔ رسیدگی به «۱۲ پرونده شکایت شهرداری» از مدیران سابق این نهاد توضیح دهد.

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، نیز از آقای منتظری خواسته بود که دربارهٔ پرونده «تخلف ۱۰ هزار میلیون تومانی برخی سرداران شاغل سابق در شهرداری تهران در پرونده هولدینگ یاس» اطلاع‌رسانی کند.

سال گذشته برخی وب‌سایت‌ها از بازداشت عیسی شریفی، قائم‌مقام محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران، به اتهام فساد مالی خبر داده بودند و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، بدون اشاره به جزئیات، گزارش‌ها دربارهٔ بازداشت آقای شریفی را تأیید کرده بود.

در پنج دوره فعالیت شورای شهر پایتخت، این شورا به مدت ۱۴ سال بین سال‌های ۸۲ تا ۹۶ در کنترل اصول‌گرایان بود.

محمود احمدی‌نژاد نخستین شهردار منتخب اصول‌گرایان در سال ۸۲ دو سال بعد با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری جای خود را به محمدباقر قالیباف داد.

XS
SM
MD
LG