لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

انتقاد واکسن‌سازها از دولت در پی ماندن واکسن‌های ایرانیِ کرونا در انبار


پس از ماه‌ها اصرار حکومت بر تولید واکسن کرونا در داخل کشور، حال مسئولان شرکت‌های تولیدکننده واکسن در نشست با نمایندگان مجلس گفته‌اند که به دلیل عدم حمایت دولت، تاریخ مصرف این واکسن‌ها در حال منقضی شدن است.

در این نشست که به گزارش خبرگزاری خانه ملت روز پنج‌شنبه، یکم اردیبهشت، با حضور مسئولان هفت شرکت تولید واکسن در جلسه کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس برگزار شده، عبدالحسین روح‌الامینی، رئیس کمیته، با تاکید بر لزوم آمادگی در مقابل ویروس‌های جدید از دولت ابراهیم رئیسی خواست تا برای نگاهداشت واکسن هزینه کند و زیرساخت‌های تولید آن را رها نکند.

آقای روح‌الامینی در ادامه با یادآوری این که دولت قرار بود واکسن‌های داخلی را پیش‌خرید کند، گفت که نه‌تنها این کار انجام نشده، بلکه طلب شرکت‌های تولید واکسن نیز پرداخت نشده است.

در ماه‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های تولید واکسن ایرانی از واردات انبوه واکسن کرونا انتقاد کرده بودند. از جمله عباس اشتری، سرپرست تولید فرآورده‌های بیولوژیک در موسسه رازی، اوایل مهر پارسال با انتقاد از «سیل» واردات واکسن کرونا «که موجب بی‌توجهی سیاستگذاران به واکسن داخلی» شده بود، از دولت درخواست کرد که از تولیدکنندگان داخلی واکسن حمایت کند.

در نشست اخیر شرکت‌های تولید واکسن با کمیسیون بهداشت مجلس، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور، گفت که این مجموعه تاکنون حدود ۱۷ میلیون دُز واکسن تولید کرده که از آن میان ۱۲ میلیون دُز تحویل داده شده «و مابقی آن آماده تحویل است، اما کمتر از ۳۰ درصد پول آن از سوی دولت پرداخت شده است».

علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن ‌و سرم‌سازی رازی، نیز در این نشست گفت که از پنج میلیون دُز واکسن تحویل‌شده از سوی این موسسه تنها ۸ درصد مبلغ پرداخت شده و این موسسه ۸۰۰ میلیارد تومان طلبکار است.

آقای اسحاقی در ادامه گفت که چهار میلیون دُز واکسن در انبارهای این موسسه به صورت «بلاتکلیف» موجود است، اما مسئولان این موسسه نمی‌دانند با چه کسی باید قرارداد ببندند.

ماندن این تعداد بالا از واکسن‌های تزریقی در انبارهای شرکت‌های ایرانی و نزدیک شدن آنها به پایان تاریخ مصرف‌شان در حالی است که هم‌اکنون کشورهای مختلف به سمت تولید واکسن استنشاقی تمایل پیدا کرده‌اند.

پس از تولید واکسن کرونا به دست چند شرکت بین‌المللی معروف در دنیا در یک سال و نیم گذشته، مقامات ایران با حکم صریح علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تاکید بر لزوم تولید واکسن داخلی تا ماه‌ها از واردات واکسن‌ خارجی از جمله از مبداء آمریکا و بریتانیا جلوگیری کردند.

علی خامنه‌ای در دی‌‌ماه ۹۹ ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران را «ممنوع» اعلام کرد و در پی این اظهارات بسیاری از مقامات ایران از سخنان او دفاع و ضمن مخالفت با ورود واکسن‌های پرمصرف جهانی بر تولید واکسن کرونا در داخل تاکید کردند.

اقدام دیرهنگام برای واردات واکسن به بهانه تولید در داخل در یک سال گذشته به اوج‌گیری چندباره بیماری کووید ۱۹ در چند مقطع زمانی در کشور و افزایش قابل توجه شمار مبتلایان و جان‌باختگان دامن زد.

همزمان با وجود وعده حمایت از شرکت‌های داخلی در زمینه تولید واکسن کرونا، بسیاری از این شرکت‌ها در ماه‌های گذشته بارها از عدم حمایت دولت و بی‌مشتری ماندن انتقاد کرده‌اند.

همزمان با این انتقادها، مسئولان گمرک اواخر فروردین امسال از عدم درخواست و مراجعه وزارت بهداشت برای ترخیص سه محموله واکسن کرونای خارجی واردشده به گمرک فرودگاه امام خمینی خبر دادند.

حجم انبوه واکسن وارداتی و واکسن تولید داخلی که برای آن مشتری‌ای در کار نیست در حالی است که آمار کرونا در کشور هم رو به نزول دارد و در نتیجه اقبال به تزریق واکسن در بین شهروندان ایرانی نیز کاهش یافته است.

بنا بر اعلام وازرت بهداشت، تاکنون حدود ۶۴ میلیون نفر دُز اول، حدود ۵۷ میلیون نفر دُز دوم و حدود ۲۷ میلیون نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

در همین حال بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران در روز جمعه، دوم اردیبهشت، در طول یک شبانه‌روز ۲۱ نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند و شمار روزانه مبتلایان به حدود هزار نفر در روز رسیده است.

XS
SM
MD
LG