لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

درخواست برای حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا، انتقاد از «سیل» واردات


یکی از مسئولان پروژه تولید واکسن «کووپارس» با انتقاد از «سیل» واردات واکسن کرونا «که موجب بی‌توجهی سیاستگذاران به واکسن داخلی» شده از دولت خواست که از تولیدکنندگان داخلی واکسن حمایت کند.

عباس اشتری، سرپرست تولید فرآورده‌های بیولوژیک در موسسه رازی، در گفت‌وگویی که خبرگزاری فارس روز شنبه، سوم مهر، منتشر کرد با اشاره به تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن در موسسه رازی و وعده تولید سه و نیم میلیون دُز تا هفته آینده گفت این محصول تاکنون مجوز «توزیع عمومی» از سوی وزارت بهداشت دریافت نکرده است.

به گفته آقای اشتری، واکسن «کووپارس» در حال حاضر مجوز «توزیع اضطراری اما مشروط» از سوی وزارت بهداشت دارد و صدور مجوز توزیع عمومی آن منوط به «مطالعه بینابینی به سازمان غذا و دارو در فاز سوم مطالعات بالینی» شده است.

او گفت: «متاسفانه اکنون سیل خرید واکسن وارداتی فرصتی نمی‌دهد تا سیاست‌گذاران اصلاً بخواهند به واکسن داخلی توجه داشته باشند؛ منتظر اقدام مثبت دولت در حمایت از تولیدکنندگان داخلی هستیم.»

علی تاجرنیا، نماینده پیشین مجلس پیشتر گفته بود که سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت، حامی اصلی تولید واکسن برکت بود و با وجود این‌که مؤسسه رازی در «مرحله تحقیقات» از مؤسسه برکت برای تولید واکسن «خیلی جلوتر» بود، «به هر ترتیب تصمیم بر تولید برکت بود».

پیش از آن نیز علیرضا عباسی، نماینده کرج در مجلس، گفته بود برخی با کارشکنی اجازه «تولید به‌موقع» واکسن رازی را ندادند و «اگر آذرماه گذشته این اجازه به آنها داده می‌شد، می‌توانستند درصد قابل توجهی واکسن تولید کنند».

روزنامه شرق در گزارشی در روز ۲۳ شهریور گفته بود که مؤسسه برکت که از نهادهای اقتصادی زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی است، برای پیش‌فروش ۱۲۰ میلیون دُز واکسن برکت یک میلیارد دلار از «محل اعتبارات دولتی» بودجه گرفته است.

مقام‌های حکومت ایران به‌ویژه ستاد اجرایی فرمان امام که متولی تولید واکسن برکت است در ماه‌های گذشته وعده داده بودند که تا پایان شهریور امسال ۵۰ میلیون دُز واکسن داخلی تولید و توزیع می‌کنند.

اما، بر اساس آخرین آمار، این نهاد تاکنون فقط ۸ میلیون دوز واکسن تولید کرده است که از این تعداد نیز ۴ میلیون دوز به وزارت بهداشت داده است.

حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه بقیه‌الله وابسته به سپاه که متولی تولید واکسن نورا است، ۲۱ شهریور با اشاره به ظرفیت «محدود» تولید واکسن‌های داخلی گفته بود که بدون «پیش‌خرید»، امکان تولید واکسن نورا «بسیار کم» است.

اما درخواست حمایت دولتی از تولید داخلی در این حوزه در حالی مطرح می‌شود که مقامات بهداشتی ایران در یک سال گذشته بر تولید واکسن به جای واردات آن اصرار داشتند و حتی رهبر جمهوری اسلامی واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کرد.

در همین حال همزمان با بحران کرونا در ماه‌های گذشته که بسیاری دلیل آن را اقدام دیرهنگام برای واردات واکسن می‌دانند، در هفته‌های اخیر برخی نمایندگان مجلس فاش کرده‌اند که علت تاخیر در واردات واکسن این بوده که واکسن داخلی تولید و توزیع شود.

XS
SM
MD
LG