لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

ادامه واکنش منفی به رفتار نماینده فحاش، در مجلس و فضای مجازی


در ادامه واکنش به رفتار نماینده سراوان در مجلس که ویدئوی فحاشی‌اش منتشر شد، یک عضو هیئت نظارت به رفتار او انتقاد کرده و در فضای مجازی ادعاهای او و حتی مدرک تحصیلی‌اش زیر سوال رفته است.

یک عضو هیئت عالی نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس با اشاره به درگیری لفظی نماینده سراوان با کارمند سازمان گمرک گفت که نمایندگان مجلس «ارباب» نیستند و ادبیات آنها باید «فاخر» باشد.

اشاره وی به برخورد محمدباسط درازهی، نماینده سراوان با یکی از کارمندان سازمان گمرک است که وقتی با رد خواسته وی برای دیدار با رئیس گمرک مواجه شد، شروع به فحاشی کرد و سپس یک ارباب رجوع به‌ دلیل بی‌ادبی این نماینده، او را از ساختمان بیرون کرد.

از این برخورد در گمرک ویدئویی منتشر شد که بعدا ادعای درازهی مبنی بر این که این فیلم «دستکاری» شده، جنجال زیادی به پا کرد و انتقادهای بسیاری به کلیت مجلس شورای اسلامی برای دفاع از این نماینده وارد کرده است.

علیرضا سلیمی، عضو هیئت عالی نظارت بر رفتار نمایندگان، با اشاره به فحاشی درازهی گفت:‌ «ولو این که یک جایی به نماینده‌ای بی‌احترامی هم بشود، توقع مردم از مجلس این است که ادبیات نماینده مجلس فاخر باشد. باید وزن ادبیات نماینده با وزن ادبیات غیرنماینده فرق کند.»

وی در واکنش به اظهارات نماینده سراوان که گفته بود کارمند گمرک وی را «عصبانی» کرد نیز افزود:‌ «ممکن است دیگران نماینده را تحریک و عصبانی کنند، به هر حال نباید عصبانی شوند. ما ارباب مردم نیستیم. خادم هم نباید ناراحت شود.»

به گفته سلیمی، «باید ادبیات نماینده فاخر باشد، چرا که ادبیات غیرفاخر حتی روی گویش و ادبیات مردم هم تاثیر می‌گذارد، چون آن وقت مردم هم از ما یاد می‌گیرند و این به ضرر نظام و کشور است.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که قرار بود گزارش هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره این اتفاق به مجلس ارائه شود، اما هنوز خبری از نتیجه این بررسی در رسانه‌ها منتشر نشده است.

در همین حال فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، ادعای درازهی مبنی بر عذرخواهی از وی در جلسه غیرعلنی را تکذیب کرده و گفته است که «در جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس اصلا فرصت نشد من صحبت کنم» و «در این باره گفتم که موضوع را بررسی و متناسب با آن اظهار نظر می‌کنم».

از سوی دیگر روز چهارشنبه فیلمی کوتاه از جلسه غیرعلنی مجلس درباره درگیری لفظی نماینده سراوان منتشر شد که درازهی تهدید می‌کند اگر وزیر اقتصاد استیضاح و رئیس گمرگ و کارمند آن سازمان برکنار نشوند، وی «استعفا کرده و به دانشگاه بازخواهد گشت».

او همچنین به نمایندگان چنین القا می‌کند که اگر وی «کوتاه» بیاید، «فردا نوبت» آنها خواهد شد.

در این فیلم، جمله‌ای هم از فردی که هویتش مشخص نیست شنیده می‌شود که می‌گوید «هیئت رئیسه بی‌شعور است».

در همین ویدئوی کوتاه، علی لاریجانی، رئیس مجلس، سوال می‌کند که چه کسی این فیلم درگیری را منتشر کرده که یک نفر از نمایندگان فریاد می‌زند «حراست» و لاریجانی می‌گوید: «اگر حراست این کار را کرده، آقای دژپسند باید برخورد جدی بکند. چون این شوخی نیست.»

اما روز چهارشنبه ادعای نماینده سراوان مبنی بر این که وی ۴۵ دقیقه در سازمان گمرک منتظر دیدار با رئیس این سازمان بوده، از سوی خبرگزاری مهر رد شد که به نقل از یک «مقام مسئول» که به نامش اشاره‌ نکرد نوشت: «دوربین‌های مداربسته حاکی است که کل مدت زمان معطلی وی در گمرک ده دقیقه بوده است.»

آقای درازهی گفته بود با رئیس گمرک ایران «وقت ملاقات داشتم و قرار بود درباره مسائل گمرکی حوزه انتخابیه خود با وی بحث و گفت‌‌وگویی داشته باشم»، اما این منبع در این باره می‌گوید: «نماینده مردم سراوان بدون هماهنگی قبلی و در زمانی که رئیس کل گمرک حضور نداشت، قصد ورود به ساختمان و ملاقات با وی را داشته» است.

بر اساس گزارش مهر، درازهی همراه با فردی به نام «مهرداد حاجب که در حوزه واردات خودرو فعال است، سوار بر خودروی لکسوز آبی، بدون هماهنگی قبلی به درب پارکینگ ساختمان شماره ۲ گمرک مراجعه و قصد ورود به گمرک و دیدار با آقای میراشرفی، رئیس کل گمرک را داشته است.»

این منبع دلیل ممانعت از ورود وی به داخل ساختمان را «نداشتن وقت و انجام نشدن هماهنگی قبلی» اعلام کرده و گفت که «این نماینده برای تمدید پرونده ضمانت‌نامه آقای حاجب قصد ملاقات با رئیس کل گمرک را داشته است.»

در همین حال رفتار و بی‌ادبی نماینده سراوان در فضای مجازی فارسی‌زبان نیز با واکنش‌های زیادی مواجه شده و درخواست‌های بسیاری برای برکناری او مطرح شده است.

اظهارات درازهی مبنی بر استعفا و بازگشت به دانشگاه هم از سوی کاربران زیادی مورد انتقاد قرار گرفته و نوشته‌اند که دانشگاه نباید به وی «با این ادبیات» اجازه تدریس و حضور بدهد.

شماری از کاربران به ویژه کاربران حزب‌الله نیز نوشته‌اند خبرهایی از احتمال برخورد با کارمند گمرک شنیده‌اند و افزوده‌اند باید برای جلوگیری از این اتفاق،‌ در صورت لزوم مقابل مجلس تجمع شود.

از جمله مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه مازندران با صدور بیانیه‌ای نوشت که نماینده سراوان به «مامور حین خدمت توهین» کرده و به همین علت بر اساس ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی باید علیه وی «اعلام جرم» شود.

در این بیانیه ضمن این که از درازهی خواسته شده به خاطر توهین‌های خود از مردم ایران عذرخواهی کند، این هشدار آمده است:‌ «از این پس این گونه توهین‌ها به ملت را نادیده نگرفته و نسبت به اصلاح این رویه اقدامی جدی خواهیم کرد.»

رفتار و ادبیات نماینده سراوان موجب شده شماری از کاربران توییتر موضوع «سرقت علمی» به دست او را نیز مطرح کنند و خواستار رسیدگی به آن شوند.

وی به سرقت علمی از مقاله یک «پژوهشگر آلمانی» متهم شده و برخی کاربران خواسته‌اند برای جلوگیری از «تربیت نشدن چهار دانشجو مثل خود وی»، این نماینده ممنوع‌التدریس شود.

نماینده سراوان و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که درازهی عضو آن است، هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های ایلنا، مهر، توییتر، تابناک و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG