لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

انتقاد دو نماینده مجلس از بسته ماندن مرزها به روی کولبران


تجمع اهالی بانه با درخواست بازگشایی مرزها برای کولبران
تجمع اهالی بانه با درخواست بازگشایی مرزها برای کولبران

در حالی که اعتراض‌ها به محدود شدن ورود کالا از مرزهای غرب و شمال غرب ایران و افزایش تعرفه‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد، دو نماینده مجلس از اینکه برخلاف وعده‌های قبلی، مرزها همچنان به روی کولبران بسته است انتقاد کردند.

قاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، شنبه هشتم اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت»، با اشاره به اینکه «ممر درآمد مردم این استان‌ها از طریق مرز، کوله‌بری و تجارت است»، از تصمیم وزارت کشور در این زمینه انتقاد کرد.

اجرای طرح «مبادلات مرزی با کارت پیله‌وری» که بستن مرزها به روی کولبران و همچنین افزایش تعرفه‌های گمرکی را به همراه داشت، از نهم اسفند ۹۶ و از بازارچه سیرانبند در بانه، در استان کردستان، آغاز شد.

اجرای این طرح با اعتراض گسترده کولبران و مغازه‌داران شهرهای مختلف در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی روبه‌رو شد و همچنین انتقاد شدید نمایندگان این شهرها در مجلس را در پی داشت.

اعتراض‌ها از روزهای ابتدایی فروردین آغاز شد و معترضان در برخی شهرها دست به اقدام نمادین «پهن کردن سفره خالی در کوچه‌ها و خیابان‌ها» زدند.

قاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه در مجلس، بدون اشاره به جزئیات، بر «شرایط کشور در سال ۹۷» تأکید کرده و از وزارت کشور و مسئولان امور مرزی خواسته است که «جدیت بیشتری در کار خود داشته باشند».

با این حال یک نماینده دیگر مجلس گفته است مسئولان وزارت کشور با اینکه وعده داده بودند مرزها را به روی کولبران باز می‌کنند، همچنان خبری نیست.

محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس، به وبسایت خبری «اعتمادآنلاین» گفته است پس از نوشتن چندین نامه به وزیر کشور و رئیس مجلس درباره بسته شدن معابر مرزی، و پس از چندین تذکر در صحن علنی مجلس، «در نهایت اعلام کردند که حداقل معابر کولبری را باز می‌کنند ولی هنوز از تحقق این وعده خبری نیست».

آقای عثمانی همچنین گفته است: «هنوز سر درنیاوردیم که چه کسی این تصمیم را گرفته است چون مسئولان به یکدیگر پاس می‌دهند ولی ما وزیر کشور را مسئول می‌دانیم. مسئولین باید بیایند وضع زندگی مردم را ببینند و بعد تصمیم بگیرند».

پیش از این چند نماینده دیگر مجلس نیز از بسته شدن مرزها به روی کولبران و افزایش تعرفه‌ها بشدت انتقاد کرده بودند.

محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه، حدود ۱۰ روز پیش در نطق خود در مجلس گفت: «جای تعجب است که فقط کالای کولبران به عنوان قاچاق دیده می‌شود و دستور بسته شدن بازارچه‌های مرزی داده می‌شود، اما با قاچاق سازمان‌یافته و واردات غیرقانونی خودروهای لوکس برخوردی نمی‌شود».

رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر، نیز دولت را به «بی‌تدبیری» متهم کرده و هشدار داده است که انسداد مرز «امرار معاش ۷ میلیون بازرگان و ده‌ها هزار تن از کسبه و کولبران» را با اخلال مواجه کرده است.

با این حال استاندار کردستان گفته است دولت قصد دارد تغییراتی در طرح مبادلات مرزی انجام دهد و تلاش می‌کند تعرفه‌های گمرکی کاهش یابد.

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان، هفته گذشته در دیدار با معترضان گفته بود: «تا این لحظه، تخفیف ۲۰ درصدی در تعرفه‌های گمرکی قطعی است و تلاش می‌کند این تخفیف افزایش پیدا کند». مغازه‌داران و کسبه شهرهای غربی ایران خواستار تخفیف ۵۰ درصدی در تعرفه‌های گمرکی هستند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های محلی از بازداشت چند تن از مغازه‌داران و معترضان خبر داده‌اند. با این حال، این بازداشت‌ها هنوز از سوی مقام‌های قضایی ایران تایید نشده است.

بنابر گزارش‌ها، یکی از بازداشت‌شدگان جوانی به نام «یادگار صادقی» بود که ۲۹ فروردین پس از سوال از سعید جلیلی، نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی،‌ بازداشت شد.

با استفاده از گزارش‌های «خانه ملت»، مهر، اعتماد آنلاین، ایسنا و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG