لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

نماینده مجلس ایران: ۸۰ هزار کولبر در غرب کشور بی‌کار شده‌اند


همزمان با ادامه اعتراض‌ها در تعدادی از شهرهای استان کردستان نسبت به محدود شدن ورود کالا از مرزها، نماینده سردشت در مجلس اعلام کرد که به دلیل بسته شدن مرز‌ها حدود ۸۰ هزار کولبر در استان‌های غربی ایران بی‌کار شده‌اند.

رسول حضری روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین، در مصاحبه با وبسایت خانه ملت، وابسته به مجلس،گفت که مصوبه دولت در پایان سال ۹۶ مبنی بر «ممنوع شدن کولبری و انسداد مرزها» باعث بی‌کاری «بیش از ۷۰ تا ۸۰ هزار کولبر» شده است.

نماینده سردشت در مجلس تاکید کرد که موضوع بی‌کاری کولبران «به بحران خطرناک و بمب ساعتی تبدیل شده است که هر لحظه امکان انفجار آن می‌رود».

آقای خضری همچنین در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی پیرانشهر اظهار داشت که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز «متأسفانه در خصوص مسئله معابر مرزی و بازگشایی آن هیچ تلاشی از خود نشان نمی‌دهد».

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز یکشنبه ۲۶ آذر ۹۶ از مصوبه هیئت دولت برای «متوقف شدن کولبری» و ایجاد ۱۵ بازارچه مرزی خبر داده و در عین حال گفته بود که این تصمیم «آثار اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت».

در اسفند ماه سال گذشته نیز در شهر بانه طرح «مبادلات مرزی کالا به شیوه پیله‌وری و با استفاده از کارت الکترونیک مرزنشینان» آغاز شد.

علی معقول، سرپرست مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، تخفیف ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان بابت ورود کالا و معافیت کامل ۴ درصد مالیات کارت بازرگانی را از جمله مزایای این کارت اعلام کرده بود.

در مقابل معترضان اعلام کرده‌اند که بسته شدن معابر کولبری باعث بیکاری کولبران و ایجاد مشکل برای مغازه داران شده است.

در همین حال اعتصاب بازاریان برخی از شهرهای استان کردستان در اعتراض به بسته شدن مرزها از روزهای ابتدایی فروردین ماه آغاز شده و به مرور گسترده‌تر شده است.

به گفته وب سایت کردپا، اعتراض‌های بازاریان شهرهای بانه، جوانرود، مریوان و سقز،همچنان ادامه دارد و روز چهارشنبه نیز بازاریان مهاباد و پیرانشهر به جمع آنان پیوستند.

از سویی سازمان حقوق بشری «هەنگاو» روز چهارشنبه در وبسایت خود خبر داد که در این اعتراض‌ها دست کم ۱۲نفر در شهرهای سقز، بانە و مریوان بازداشت شدەاند.

براساس این گزارش، رضا اسدی ، محسن علیزادە ورزگار رفاهی در بانه، قادرمحمدنژاد و جمیل عثمانی در سقز و امیر زاهد در مریوان از جمله افرادی هستند که بازداشت شده‌اند.

کولبرها به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرزهای ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.

در این میان، همواره گزارش‌هایی درباره کشته شدن تعدادی از کولبران بر اثر شلیک ماموران مرزی ایران منتشر می‌شود. از جمله در شهریور ماه سال گذشته و در اعتراض به کشته شدن دو کولبر ساکن بانه، اعتراض‌هایی در این شهر و همچنین سنندج انجام شد و تعدادی از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند.

در بهمن ماه سال ۹۵ پس از کشته شدن پنج کولبر، ۶۰ فعال ‌مدنی و سیاسی در نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و نمایندگان مجلس خواسته بودند که در کوتاه مدت از خانواده آسیب دیدگان دلجویی و در دراز مدت، برای ایجاد شغل‌های بیشتر در استان‌های غربی ایران اقدام کنند.

XS
SM
MD
LG