لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به افغانستان سفر می‌کنند


شهروندان کابل در صحنه انفجاری که نزدیک به یک هفته پیش در این شهر روی داد.
شهروندان کابل در صحنه انفجاری که نزدیک به یک هفته پیش در این شهر روی داد.

غیرت عمروف، نماینده قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل که ریاست کنونی این شورا را بر عهده دارد، اعلام کرد که اعضای شورا مشغول بررسی برای دیداری از افغانستان هستند تا شرایط واقعی و افق نیازهای این کشور را درک کنند.

آقای عمروف روز جمعه گفت ما فکر می کنیم مهم است که اعضای شورای امنیت با حضور در منطقه، از آخرین وضعیت شرایط آگاه شوند.

رئیس کنونی شورای امنیت سازمان ملل تاریخ دقیقی برای این سفر اعلام نکرده اما یادآور شده در صورت انجام این سفر، نخستین بار در هفت سال گذشته خواهد بود که تمامی اعضای شورای امنیت از افغانستان دیدار می‌کنند.

آقای عمروف افزود: «ما می خواهیم شرایط را از نزدیک حس کرده و با دولت افغانستان کار کرده تا ببینیم نیازهای واقعی چه چیزهایی هستند.»

شورای امنیت سازمان ملل هر ماه، یک رئیس دوره‌ای دارد و نماینده دائم قزاقستان در سازمان ملل، در ماه ژانویه ریاست این شورا را به عهده دارد.

هفته گذشته اچ­.آر. مک­‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و پس از چند دیدار از افغانستان، با نمایندگان شورای امنیت دیدار کرده و آخرین اطلاعات و بررسی‌ها را با آنها در میان گذاشت.

رئیس کنونی شورای امنیت گفته است نمایندگان این شورا تفاهم دارند که نیاز به روشی جامع برای افغانستان دیده می شود که تمرکز را بر توسعه در افغانستان تغییر دهد و نه این که آن را فقط به افزایش امنیت محدود کند.

دولت مرکزی افغانستان هنوز درگیر با شبه‌نظامیان طالبان است. طبق اعلام سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای سیاست جدید نظامی در منطقه جنوب آسیا، آمریکا سه هزار نیروی نظامی برای مشاوره و تربیت و آموزش در عملیات ضدتروریسم، به افغانستان فرستاد.

آمریکا در حال حاضر نزدیک به ۱۴ هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد.

کاخ سفید واشینگتن گفته موضوع افغانستان، در مذاکرات هفته آینده میان نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان با دونالد ترامپ، مطرح خواهد شد.

بر پایه گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG