لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

مرگ ده‌ها غیرنظامی در حملات شورشیان و نیروهای اسد به دمشق و حومه آن


نیروهای امدادی در حال انتقال زخمی‌های حمله جرمانا
نیروهای امدادی در حال انتقال زخمی‌های حمله جرمانا

بنا بر گزارش‌ها بیش از ۷۰ غیرنظامی در جریان حملات هوایی نیروهای اسد به حومه دمشق و حمله موشکی شورشیان به یک بازار در اطراف پایتخت سوریه، جان خود را از دست داده‌اند.

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند شورشیان مخالف بشار اسد به بازار شلوغی در منطقه «جرمانا» حمله کرده‌اند. جرمانا در ریف دمشق، حومه پایتخت قرار دارد. خبرگزاری فرانسه به‌نقل از ساکنان منطقه می‌گوید این بازار در زمان حمله موشکی مملو از جمعیت بوده‌است.

به گزارش همین خبرگزاری دست‌کم ۳۵ نفر در این حمله کشته شده‌اند.

حمله موشکی اندکی پس از حمله هوایی نیروهای بشار اسد به غوطه شرقی رخ داده، که گفته می‌شود دست‌کم ۳۸ قربانی غیرنظامی برجای گذاشته‌است.

حمله موشکی شورشیان به بازار جرمانا، از مرگ‌بارترین حملات شورشیان به منطقه‌ای در کنترل نیروهای اسد، در پایتخت سوریه و اطراف آن، به‌شمار می‌رود.

یک راننده تاکسی به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته‌است بسیاری از ساکنان منطقه برای خرید هدیه روز مادر، به بازاری که هدف قرار گرفته، رفته بودند.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از منابع شورشی می‌گوید توافق برای انتقال یکی از گروه‌های شورشی از غوطه شرقی حاصل شده‌است.

رویترز گزارش داده‌است که توافقی که تحت حمایت روسیه حاصل شده، به انتقال این گروه از شورشیان به شمال‌غرب سوریه می‌انجامد. نام گروه شورشی که با روسیه به توافق رسیده «احرارالشام» عنوان شده‌است.

قرار است اعضای احرارالشام سلاح‌های خود رات تحویل دهند و در مقابل از یک مسیر امن برای عزیمت به شمال‌غرب سوریه و پیوستن به گروه‌های دیگر شورشی در آن منطقه، برخوردار شوند. بنا بر این توافق، آن‌دسته از شورشیان که قصد ترک منطقه را ندارند، با تحویل سلاح‌های خود، مشمول عفو عمومی می‌شوند.

بنا بر گزارش‌های موجود نیروهای بشار اسد که از حمایت روسیه و ایران نیز برخوردار هستند، کنترل بین ۷۰ تا ۸۰ درصد غوطه شرقی را در دست گرفته‌اند. حملات گسترده نیروهای اسد و حامیانش به غوطه شرقی با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شد. اما این انتقادها در نهایت از گستردگی و شدت حملات نکاست.

بنا بر گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رویترز|ت.ت|
XS
SM
MD
LG