لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

ابراز نگرانی آمریکا نسبت به تحولات عفرین


تصاویر منتشر شده غارت مغازه های عفرین توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه مورد حمایت ترکیه
تصاویر منتشر شده غارت مغازه های عفرین توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه مورد حمایت ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۸ اسفند به گزارش ها درباره تصرف شهر عفرین در شمال غرب سوریه توسط نیروهای ارتش ترکیه و متحدان سوری آن واکنش نشان داده است.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفته است: ایالات متحده عمیقا نگران گزارش های منتشر شده درباره عفرین در ۴۸ ساعت گذشته است. به نظر می رسد اکثریت جمعیت این شهر کردنشین به دلیل تهدید نیروهای ترکیه و نیروهای مخالف سوری مورد حمایت ترکیه مجبور به ترک عفرین شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید، تحولات اخیر وضعیت انسانی در این منطقه را بغرنج تر کرده است و سازمان ملل و دیگر سازمان ها از نیاز مبرم صدها هزار نفر مردم منطقه به سرپناه و دیگر امکانات اولیه اساسی اولیه خبر داده اند.

به گزارش رویترز، نیروهای ارتش ترکیه به همراه نیروهای ارتش آزاد سوریه مورد حمایت ترکیه عملیات «شاخه زیتون» را هشت هفته پیش برای بیرون راندن گروه شبه‌نظامی کرد «یگان‌های مدافع خلق» یا «ی‌پ‌گ»از منطقه عفرین آغاز کردند. این نیروها روز یکشنبه اعلام کردند که کنترل شهر عفرین را در دست گرفته اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده است: ما همچنین نسبت به گزارش ها درباره غارت در داخل شهر عفرین ابراز نگرانی می کنیم. ما بارها نگرانی جدی خود در خصوص وضعیت در عفرین به مقام های ترکیه اطلاع داده ایم.

گروه ناظران حقوق بشر به نقل از منابع محلی روز دوشنبه ازغارت منازل شحصی، مغازه ها و ساختمان های دولتی در عفرین توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه خبر داد.شاهدان عینی در گفت وگو با رویترز گزارش های درباره غارت مغازه ها توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه را تایید کرده اند.

این در حالی است که یک سخنگوی رجب طیب اردوغان،رییس جمهوری ترکیه، به «سی ان ان» گفته است که آنکار گزارش در خصوص غارت در عفرین را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

در خواست برای ورود کاروان‎های کمک‎های انسان دوستانه

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه بیانیه خود از از همه طرف‎ها از جمله ترکیه، روسیه و دمشق که شمال غربی سوریه حضور دارند، خواسته است تا زمینه ورود کاروان‎های کمک‎های انسان دوستانه به این منطقه را را فراهم کنند.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» یا «ی‌پ‌گ» را متحد نیروهای «پ ک ک» و یک گروه تروریستی می‌داند. اما همزمان گروه یگان‌های مدافع خلق در بخش دیگری از خاک سوریه، با کمک آمریکا در نبرد با گروه حکومت اسلامی، داعش شرکت دارد.

در همین حال، بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه، روز دوشنبه گفته است که نیروهای این کشوربرنامه‌ای برای حضور طولانی مدت در خاک سوریه ندارد ولی عملیات نیروهای ترکیه تا پاکسازی منطقه از وجود «تروریست‌ها» ادامه خواهد داشت.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG