لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

نیروهای تحت حمایت ترکیه «کنترل شهر عفرین سوریه را در دست گرفتند»


نیروهای ارتش آزاد سوریه پرچم شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» را پایین می‌کشند.
نیروهای ارتش آزاد سوریه پرچم شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» را پایین می‌کشند.

گزارش‌ها حاکی است نیروهای ارتش آزاد سوریه که تحت حمایت ترکیه هستند، صبح یکشنبه ۲۷ اسفند وارد شهر عفرین در شمال غربی سوریه شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، از قول رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور گزارش داد که ارتش آزاد سوریه وارد عفرین شده و کنترل مرکز شهر را «کاملا» در دست گرفته است.

اردوغان گفته که «تعداد زیادی» از شبه‌نظامیان کرد «دم‌شان را لای کول‌شان گذاشتند و فرار کردند».

وی افزوده که نیروهای ویژه ترکیه نیز وارد این شهر شده‌اند.

ارتش ترکیه ویدئویی را در سایت توئیتر منتشر کرده که نشان می‌دهد سربازی در حال نصب پرچم ترکیه بر فراز بالکن یک ساختمان است.

این گزارش می‌افزاید عملیات ورود به شهر و تحت کنترل قرار دادن آن در نیم ساعت تمام شده و با مقاومت خاصی روبرو نشد، اما چندین مین کاشته شدن در مسیر نیروهای ارتش آزاد سوریه منفجر شد.

خبرگزاری رویترز نیز از قول سخنگوی ارتش آزاد سوریه گزارش داد که نیروهای این گروه صبح روز یکشنبه بدون هیچ مقاومتی از طرف نیروهای کرد وارد عفرین شدند و همه نیروهای کرد از شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.

در این میان تلویزیون دولتی «تی‌ارتی» ترکیه نیز طی گزارشی فوری، از سقوط شهر عفرین خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که ارتش ترکیه همراه با نیروهای سوری مورد حمایت آنها وارد شهر عفرین که اکثریت ساکنان آن را کردها تشکیل می‌دهند شده‌اند.

با این حال، این خبرگزاری با استناد به گروه ناظران حقوق بشر سوریه در لندن گزارش داده است که نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه کنترل بخش‌هایی از شهر را در دست گرفته، اما نبرد در مرکز شهر ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، نیروهای مورد حمایت ترکیه می‌گویند که با شکستن مقاومت نیروهای کرد، از شرق و غرب عفرین وارد شهر شده‌اند.

یک ساکن عفرین نیز به این خبرگزاری گفته است که غیرنظامیان در زیرزمین‌ خانه‌های خود پناه گرفته‌اند و صدای شلیک در بیرون شنیده می‌شود.

نیروهای ترکیه از ۱۱ دی‌ماه عملیات «شاخه زیتون» را علیه گروه شبه‌نظامی کرد «یگان‌های مدافع خلق» یا «ی‌پ‌گ» در منطقه عفرین آغاز کردند.

آنکارا این گروه را متحد نیروهای «پ ک ک» و یک گروه تروریستی می‌داند. اما همزمان گروه یگان‌های مدافع خلق در بخش دیگری از خاک سوریه، با کمک آمریکا در نبرد با گروه داعش شرکت دارد.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه می‌گوید که از زمان آغاز عملیات «شاخه زیتون» ۲۸۰ غیرنظامی کشته شده‌اند، اما ترکیه با رد این گزارش می‌گوید که نهایت تلاش خود را می‌کند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کند. تاکنون ۲۰۰ هزار ساکن شهر از عفرین فرار کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آناتولی، رویترز، فرانسه، و تلویزیون «تی آر تی»/ د.خ /ک.ر
XS
SM
MD
LG