لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

بازداشت «۱۱ فعال کرد» در مریوان به اتهام «حمایت از کردهای عفرین»


درگیری‌ها در عفرین موجب فرار هزاران نفر از این شهر شده است.
درگیری‌ها در عفرین موجب فرار هزاران نفر از این شهر شده است.

رسانه‌های کرد از بازداشت شماری از فعالان مدنی از جمله «عدنان حسن‌پور» در شهر مریوان خبر می‌دهند. شمار بازداشت‌شدگان بین «۹ تا یازده نفر» گزارش شده است.

کردپا٬ آژانس خبررسانی کردستان، نوشته که عصر روز دوشنبه ۲۱ اسفند٬ پنج فعال مدنی شهرستان مریوان توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شدند.

این وب‌سایت٬ اسامی بازداشت‌شدگان را «عدنان حسن‌پور، آرمان غفوری، محمد دانش، فرامرز محمدی و ناصح باخشی» اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش٬ «نیروهای اطلاعاتی این پنج فعال مدنی کُرد را به اتهام شرکت در تجمع حمایت از عفرین بازداشت کرده‌اند».

عدنان حسن‌پور٬ روزنامه‌نگار و فعال مدنی که در میان بازداشت‌شدگان است٬ ۲۰ شهریور سال ۹۵ پس از گذراندن ۱۰ سال حبس، از زندان آزاد شد.

وی که با هفته‌نامه توقيف شده «اسو» در مريوان کردستان همکاری می‌کرد٬ به مواردی چون «نقشه‌برداری از ۹ مرکز نظامی و در اختیار گذاشتن مشخصات آنها» به گروه‌های کرد مسلح مخالف جمهوری اسلامی و «عبور دادن متهمانی تحت پیگیرد از مرز مریوان» متهم شده بود.

کردپا همچنین خبر داده که هویت چهار تن از دیگر بازداشت‌شدگان را نیز بدست آورده که عبارتند از: هیوا فدایی، دیار یزدانی، احمد ایران‌پناه و هیوا نادری.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» نیز نوشته که دو زن نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند که هویت آنها مشخص نیست.

هه‌نگاو همچنین نوشته که بر اساس گزارش‌های تایید نشده٬ «یک زن و یک مرد نیز در جریان تجمع مردم کامیاران بازداشت شدەاند».

بر اساس این گزارش٬ «ساعت پنج عصر روز دوشنبه٬ شماری از شهروندان شهرهای مختلف کردنشین ایران٬ در حمایت از مردم عفرین بە خیابان‌ها آمدە بودند».

به دنبال پیشروی نیروهای نظامی ترکیه در مناطق کردنشین سوریه از جمله عفرین٬ کردها در کشورهای مختلف جهان دست به تظاهرات زده و به این اقدام اعتراض کرده‌اند.

درگیری‌ها در این منطقه که موجب فرار هزاران نفر از اهالی شهر عفرین شده٬ انتقادهای بین‌المللی را نیز برانگیخته است.

دولت ترکیه می‌گوید به دنبال سرکوب یگان‌های مدافع خلق متهم به ارتباط با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) است که از سال ۱۹۸۴ با نیروهای دولتی درگیر نبرد هستند.

رسانه‌های کرد از جمله کردستان‌مدیا٬ به تازگی از مرگ یک جوان دانشجوی کرد به نام «طالب بساطی» در «بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام، بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از شکنجه» خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش٬ خانواده وی به شدت از سوی نیروهای امنیتی٬ «تحت فشار» بوده و پیکر وی روز هفتم اسفندماه، «در میان تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شده است».

وی به اتهام «ارتباط با گروه‌های مخالف کرد» و نیز «فیلمبرداری از اعتراضات مردمی و ضدحکومتی» دی‌ماه در ایلام بازداشت شده بود.

در ماه‌های اخیر مقام‌های قضایی با تایید دست‌کم مرگ چهار نفر در زندان٬ علت آن را «خودکشی» اعلام کرده‌اند.

کاووس سیدامامی٬ استاد دانشگاه امام صادق و فعال محیط زیست٬ از شناخته‌ترین این زندانیان است که از سوی مقام‌های امنیتی به «جاسوسی» متهم شده بود.

بر اساس گزارش سایت‌های کردپا، کردستان‌مدیا و سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»/ ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG