لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

در گلوله‌باران ناحيه عفرین توسط ترکیه ۱۳ نفر کشته شدند


دو تن نیروهای ارتش آزاد سوریه مورد حمایت ترکیه، بر یکی از بلندی‌های مشرف به منطقه عفرین
دو تن نیروهای ارتش آزاد سوریه مورد حمایت ترکیه، بر یکی از بلندی‌های مشرف به منطقه عفرین

کردهای سوریه می گویند بر اثر گلوله‌باران ارتش ترکیه ۱۳ نفر در شهری به نام جندیرس در ناحیه عفرین سوریه کشته شدند اما یک گروه ناظر حوادث سوریه شمار تلفات را بیشتر اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ارتش ترکیه از ماه ژانویه عملیات خود در ناحیه عفرین را آغاز کرد و هدف آن بیرون راندن یگان‌های مدافع خلق است که از نظر ترکیه تروریست و متحد شورشیان کرد آن کشور تلقی می‌شوند.

یک سخنگوی یگان‌های مدافع خلق در عفرین به رویترز گفت: «در مجموع ۱۳ نفر از جمله سه کودک کشته شده‌اند». او افزود بر اثر توپ باران ارتش ترکیه بین روستای راجو و مرکز ناحیه که آن هم عفرین نام دارد ۲۲ غیرنظامی مجروح شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که حوادث جنگ داخلی را جمع‌آوری و منتشر می‌کند، اعلام کرده که بر اثر گلوله‌باران سنگین ارتش ترکیه ۱۷ نفر کشته و ۹۲ نفر زخمی شده‌اند. این نهاد افزود هنوز تعداد زیادی زیر آوار هستند و در نتیجه تعداد قربانیان ممکن است افزایش یابد.

دولت ترکیه بارها هدف گرفتن غیرنظامیان در عملیات عفرین را تکذیب کرده است.

بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی اصلی دولت ترکیه روز دوشنبه گفت ترکیه به غیرنظامیان آسیب نمی‌زند و ارتش ترکیه قادر است بین پیکارجویان و غیرنظامیان تمایز قایل شود.

او افزود: «تمام ادعاهایی که در مورد آسیب زدن به غیرنظامیان توسط ارتش ترکیه مطرح می‌شوند، بی‌اساس و غیرقابل قبول هستند».

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۲۴ فوریه قطعنامه‌ای برای برقراری یک آتش‌بس ۳۰ روز در سراسر سوریه تصویب کرد، گرچه در آن تصریح شده که گروه‌هایی که تروریست قلمداد می‌شوند مشمول این آتش‌بس نیستند.

دولت ترکیه مدعی است که این قطعنامه یگان‌های مدافع خلق متشکل از شبه‌نظامیان کرد را شامل نمی‌شود و درخواست کشورهای غربی برای اجرای آتش‌بس را رد کرده است.

از زمان آغاز این عملیات تهاجمی نیروهای ترکیه و شورشیان سوری متحد آنها مناطق دورافتاده ناحیه عفرین واقع در مرز ترکیه را تصرف کرده‌اند.

دولت ترکیه یگان‌های مدافع خلق را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) می‌داند که چندین دهه با نیروهای دولتی درگیر نبرد بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG