لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

«پیشروی» ارتش ترکیه و نیروهای بشار اسد در عفرین و غوطه شرقی


یک شبه‌نظامی مورد حمایت ترکیه در شمال آن کشور
یک شبه‌نظامی مورد حمایت ترکیه در شمال آن کشور

ارتش ترکیه و نیروهای حامی بشار اسد، با گذشت یک هفته از آتش‌بس، همچنان به حملات خود در مناطق شمال‌غربی سوریه و حومه دمشق ادامه داده‌اند. بنا بر گزارش‌ها هر دو طرف، در عفرین و غوطه شرقی، پیش‌روی‌ کرده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه، ۱۲ اسفند ماه، گفته‌است ارتش ترکیه یک منطقه راهبردی در شمال‌غرب سوریه که در کنترل شبه‌نظامیان کـرد آن کشور بوده را به کنترل خود درآورده‌است.

به گفته بن‌علی ییلدریم، ناحیه «راجو» در عفرین از آنچه نخست‌وزیر ترکیه «تروریست‌ها» نامیده، «پاکسازی» شده‌است.

آقای ییلدریم در جریان یک سخنرانی در قونیه گفته «عفرین محاصره شده‌است. ما تمامی مناطق نزدیک مرز خود را از شبکه ترور پاکسازی کرده‌ایم».

ترکیه شبه‌نظامیان کـرد گروه «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را شاخه‌ای از گروه «پ‌کا‌کا» و یک «شبکه تروریستی» می‌داند. شبه‌نظامیان کـرد سوریه از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که ائتلاف به رهبری آمریکا در نبردهای زمینی علیه «حکومت اسلامی» از آن‌ها حمایت می‌کند. آمریکا پ‌کا‌کا را یک گروه ترویستی می‌داند اما در مورد «یگان‌های مدافع خلق» با ترکیه هم‌نظر نیست.

عملیات ارتش ترکیه در عفرین و مناطق شمال‌غرب سوریه، در پایان دی‌ماه آغاز شد. گفته می‌شود این عملیات می‌تواند بر تنش‌ها و اختلافات موجود میان آنکارا و واشینگتن بیافزاید.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده‌است که نبردها در ناحیه راجو همچنان ادامه دارد. راجو ناحیه‌ای در مرز ترکیه است و حملات ارتش آن کشور به این منطقه پیش‌تر -در سپتامبر ۲۰۱۶- نیز سابقه داشته‌است. این منطقه از پایگاه‌ها و مراکز عمده حضور شبه‌نظامیان کـرد در شمال غرب سوریه به‌شمار می‌رود.

پیشروی در اطراف عفرین در حالی‌ست که گزارش شده در جریان حملات ارتش ترکیه «دست کم ۳۶ تن» از شبه‌نظامیان طرفدار بشار اسد نیز کشته شده‌اند. این افراد از اعزامیان دمشق به شمال‌غرب سوریه، برای کمک به شبه‌نظامیان کـرد بودند.

از طرف دیگر گزارش‌ها حاکی‌ست نیروهای بشار اسد در غوطه شرقی، حومه دمشق، دست به پیش‌روی‌هایی زده‌اند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌است که نیروها اسد موفق شده‌اند مناطقی از غوطه را تصرف خود درآورند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه نیز می‌گوید حملات زمینی نیروهای اسد در روزهای گذشته شدت یافته و آن‌ها اکنون «۱۰ درصد مناطق محاصره‌شده غوطه‌ شرقی» را به کنترل خود درآورده‌اند.

زید رعد الحسین، کمیسر حقوق بشر ملل متحد، روز جمعه گفته بود خشونت‌ها و کشتار در غوطه شرقی و در سراسر سوریه، به احتمال فراوان مصداق «جنایات جنگی» و بالقوه «جنایت علیه بشریت» است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید حملات ارتش و حامیان دولت مرکزی سوریه در ۴۸ ساعت اخیر شدت بیشتری پیدا کرده‌است.

سازمان ملل می‌گويد حدود ۴۰۰ هزار نفر در غوطه شرقی زندگی می‌کنند که مجموعه‌ای از شهرهای کوچک و روستاها در حومه دمشق است. اين نواحی پرازدحام از سال ۲۰۱۳ در محاصره نيروهای دولتی بوده و مواد غذايی و داروی کافی به آنجا نمی‌رسد.

بنا بر گزارش‌ها طی دو هفته گذشته، ۶۴۰ غیرنظامی در جریان حملات نیروهای اسد جان خود را از دست داده‌اند که از این میان، ۱۵۰ تن را کودکان تشکیل می‌دهند.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، دیدبان حقوق بشر سوریه|ت.ت|
XS
SM
MD
LG