لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: خشونت‌ها در غوطه شرقی احتمالا مصداق جنایت جنگی است


زید رعد الحسین کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار مجازات عاملان کشتار در غوطه شرقی شده است
زید رعد الحسین کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار مجازات عاملان کشتار در غوطه شرقی شده است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت خشونت ها و کشتار در منطقه محاصره شده غوطه شرقی و در سراسر سوریه به احتمال فراوان مصداق جنایات جنگی و بطور بالقوه جنایت علیه بشریت است.

زید رعد الحسین گفت: «غیرنظامیان مجبور شده یا تسلیم و یا مرگ را بپذیرند.» او از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست تا کمک کند مسئولان این جنایات مجازات شوند و سپس تاکید کرد که پرونده‌هایی علیه آنها تشکیل شده است.

سخنرانی کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد آغازگر یک «نشست فوری» در کمیسیون حقوق بشر بود. دولت بریتانیا برای بحث و بررسی جنایاتی که ۴۰۰ هزار ساکن مناطق تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی با آن مواجه هستند خواستار تشکیل این جلسه شده بود.

سازمان ملل متحد و سایر گروه‌های ناظر حقوق بشر تخمین می‌زنند که از روز ۱۸ فوریه و آغاز حملات سنگین نیروهای دولتی به غوطه شرقی صدها نفر از مردم کشته شده‌اند.

در همین حال امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا خواستار اجرای فوری آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه شدند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در یک بیانیه کتبی گفت رهبران دو کشور روز جمعه در یک تماس تلفنی در مورد این مسئله گفت‌وگو کردند.

امانوئل مکرون و دونالد ترامپ توافق کردند که برای اجرای هر چه سریعتر آتش بس، انتقال کمک‌های بشردوستانه و تخلیه مجروحان و بیماران «با یکدیگر همکاری کنند.»

آنها از روسیه می‌خواهند «بدون هیچ ابهامی حداکثر فشار را به حکومت بشار اسد وارد کند» تا به مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد احترام بگذارد.

طبق بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه، آقای مکرون گفت اگر استفاده از سلاح‌های شیمیایی ثابت شود با واکنش شدیدی روبرو خواهد شد. او افزود به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد.

XS
SM
MD
LG