لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

ژنرال آمریکایی: روسیه هم نقش آتش‌افروز و هم آتش‌نشان را در سوریه بازی می‌کند


ژنرال وتل می‌گوید که نقش روسیه «در این مقطع به طور عجیبی بی‌ثبات کردن منطقه است».
ژنرال وتل می‌گوید که نقش روسیه «در این مقطع به طور عجیبی بی‌ثبات کردن منطقه است».

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، روسیه را به ایفای نقش دوگانه در رابطه با تحولات سوریه متهم کرد و گفت که مسکو از سویی می‌خواهد وانمود کند که قصد میانجی‌گری دارد اما از سویی به قصد تقابل با نفوذ دیپلماتیک واشینگتن به جنگ داخلی در سوریه دامن می‌زند.

ژنرال جوزف وتل به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «من به شدت معتقدم که آنها [روسیه] هم نقش آتش‌افروز را بازی می‌کنند و نقش آتش‌نشان. به تنش‌ها دامن می‌زنند و سعی می‌کنند که مسئله را به نفع خود حل کنند».

به گفته وی، مسکو با هدف محدود کردن نفوذ ایالات متحده در پی آن است تا جایگزین‌هایی برای مذاکرات سیاسی که کشورهای عربی در رابطه با سوریه و افغانستان در نظر دارند، پیدا کند.

ژنرال وتل در ادامه تاکید کرد که روسیه ناگزیر است اقرار کند که یا ناتوان از ایفای یک نقش سازنده برای پایان دادن به جنگ سوریه است یا علاقه‌ای به آن ندارد.

او گفت: «به اعتقاد من نقش آنها در این مقطع به طور عجیبی بی‌ثبات کردن منطقه است».

این فرمانده آمریکایی در ادامه سخنان خود روسیه را متهم ساخت که از جنگ داخلی سوریه به عنوان موقعیتی مناسب برای آزمایش سلاح‌ها و شیوه‌های جنگی جدید خود بهره می‌برد و اغلب نیز اهمیتی به تلفات عیرنظامیان نمی‌دهد.

به گفته ژنرال وتل، روسیه همراه ایران تلاش می‌کند حکومت بشار اسد در سوریه را تقویت کند و از سویی به روابط استراتژیک طولانی مدت ایالات متحده و ترکیه آسیب بزند.

آمریکا و ترکیه در رابطه با گروه‌های شبه نظامی کرد در سوریه موسوم به یگان‌های مدافع خلق دچار اختلافات شدیدی با یکدیگر شده‌اند. در حالی که آمریکا برای مقابله با گروه حکومت اسلامی یا داعش از یگان‌های مدافع خلق حمایت می‌کند، ترکیه این گروه را تروریستی می‌داند و به آنها در خاک سوریه یورش برده است.

در همین حال، همزمان با حملات گسترده روسیه و نیروهای حامی بشار اسد به غوطه شرقی و افزایش شدید تلفات غیرنظامی در این منطقه، شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه‌ای رای داد که خواستار توقف ۳۰ روزه درگیری‌ها، کمک‌رسانی و فراهم‌شدن خدمات پزشکی برای شهروندانِ مناطق تحت حمله شده‌است.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، در بمباران های شدیدِ روسیه و نیروهای بشار اسد بر غوطه شرقی، ظرف ۹ روز بیش از ۵۵۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

به رغم دستور پوتین برای اجرای آتش‌بس در غوطه شرقی، درگیری میان شورشیان و ارتش بشار اسد در روز سه‌شنبه ادامه یافت و عملا تلاش‌ها برای توقف درگیری‌ها با شکست روبرو شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG