لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار اجرای کامل آتش‌بس سوریه شدند


حومه شرقی دمشق؛ ۲۵ فوریه
حومه شرقی دمشق؛ ۲۵ فوریه

سازمان ملل خواستار تمدید آتش‌بس‌های ساعتی در غوطه شرقی دمشق شده و اتحادیه اروپا نیز از ترکیه، روسیه و ایران خواسته به آتش‌بس شورای امنیت در سوریه، کاملا پایبند باشند. آمریکا نیز خواستار توقف فوری حملات شده‌است.

شورای امنیت سازمان ملل در آغاز این هفته به قطعنامه‌ای رای داد که خواستار توقف ۳۰ روزه درگیری‌ها، کمک‌رسانی و فراهم‌شدن خدمات پزشکی برای شهروندانِ مناطق تحت حمله شده‌است.

حملات گسترده در غوطه شرقی و شماری از واپسین مناطق غربی سوریه که همچنان در کنترل شورشیان است، و نیز عملیات ارتش ترکیه در مناطق شمالی سوریه، با انتقادها و اعتراضاتی روبه‌رو شده بود. و در نهایت پس از چند روز بحث و نیز تغییراتی در پیش‌نویس اولیه، اعضای شورای امنیت به قطعنامه آتش‌بس رای دادند؛ قطعنامه‌ای که شاخه القاعده و گروه موسوم به حکومت اسلامی را در بر نمی‌گیرد.

روز دوشنبه هشتم اسفند ماه دولت روسیه اعلام کرد به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور، در غوطه شرقی یک مسیر انتقال کمک‌های بشردوستانه و پنج ساعت آتش‌بس روزانه، برقرار خواهد شد.

ساعاتی بعد سخنگوی سازمان ملل متحد به این موضوع واکنش نشان داد: «پنج ساعت بهتر از هیچ است، ولی ما می‌خواهیم شاهد توقف درگیری‌ها و تمدید آن باشیم».

یوری یوتوشنکو، یک مقام رسمی دولت روسیه در سوریه، می‌گوید نیروهای دولتی بشار اسد در ساعت‌های آتش‌بس، اقدام به انجام حملات هوایی نخواهند کرد. با این وجود به‌نظر می‌رسد نگرانی‌های سازمان ملل در مورد ادامه خشونت‌ها و بازگشت به روال پیشین، به‌طور کامل رفع نشده‌است.

در دو روز گذشته، درگیری‌هایی در مناطقی که قرار بود در آن‌ها آتش‌بس برقرار شود، گزارش شده‌است؛ درگیری‌های که شماری کشته و زخمی برجای گذاشت.

روز یک‌شنبه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته بود تهران و دمشق به قطعنامه آتش‌بس در سوریه «پایبند می‌مانند»، اما عملیات در حومه دمشق ادامه پیدا خواهد کرد. ترکیه نیز واکنش مشابهی در مورد عملیات خود در شمال سوریه و منطقه عفرین نشان داده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر خود گفته نیروهای بشار اسد، و متحدان آن؛ روسیه و ایران، با وجود آتش‌بس به حملات به مناطق پرازدحام غوطه شرقی ادامه داده‌اند.

هدر ناوئرت می‌گوید مسکو از نفوذ برای توقف حملات و اجرای کامل آتش‌بس شورای امنیت برخوردار است: «ایالات متحده خواستار توقف فوری حملات است و دسترسی امدادگران به زخمی‌ها و انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه‌ای که عمیقا مورد نیاز هستند».

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز می‌گوید روسیه، ترکیه و ایران وظیفه‌ مشخصی در اجرای آتش‌بس شورای امنیت دارند: «نخست و پیش از هر چیز، ما باید شاهد اجرای آتش‌بس باشیم… هر ثانیه‌ای که منتظر بمانیم، مردم بیشتری جان می‌دهند».

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز هفتم اسفند ماه در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری ترکیه تأکید کرد که آتش‌بس پیشنهادی شورای امنیت، منطقه عفرین را نیز در بر می‌گیرد.

وزارت خارجه ترکیه، ضمن استقبال از قطعنامه آتش‌بس، گفته بود ارتش آن کشور «به مبارزه با سازمان‌های تروریستی که تمامیت ارضی و یک‌پارچگی سوریه را به خطر می‌اندازند» ادامه می‌دهد؛ موضوعی که مشخصا در پیوند با حملات نیروهای ترکیه و متحدان آنکارا به شبه‌نظامیان کـرد در شمال سوریه بیان شده‌است.

جنگ داخلی سوریه هفت سال است که به‌طور پیاپی ادامه دارد؛ صدها هزار کشته، آوارگی بیش از نیمی از جمعیت آن کشور، بحران ناشی از پناهجویان در سراسر منطقه و نیز اروپا، شکل‌گیری گروه‌های تازه‌ای از افراطیون، جنگ‌های نیابتی و نابودی بخش‌های گسترده‌ای از زیرساخت‌های مدنی، اقتصادی و اجتماعی سوریه، از پیامدهای این جنگ به‌شمار می‌رود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، تاس، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و توئیتر|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG