لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

سخنگوی وزارت خارجه ایران: در مورد سیاست منطقه‌ای خود مذاکره نمی‌کنیم


سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش‌ها درباره مذاکره کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی درباره سیاست‌های منطقه‌ای «به درخواست آمریکا» را رد کرد و گفت که «مذاکره‌ای با دیگر کشورها در مورد سیاست‌های منطقه‌ای خود نداریم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه هفتم اسفند، در گفت‌وگو با خبرنگاران در عین حال اعلام کرد که گفت‌وگو و رایزنی، با مذاکره متفاوت است، و «مشکلی با گفت‌وگو و رایزنی در مورد مسائل منطقه با کشورهایی که با آنها رابطه داریم، نداریم».

خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه ۲۹ بهمن، با دستیابی به یکی از مکاتبات داخلی وزارت خارجه آمریکا و نیز به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه این کشور، گزارش داده بود که واشینگتن در ارتباط با ایران نقشه راهی را برای متحدان کلیدی خود در اروپا؛‌ بریتانیا، فرانسه و آلمان، طراحی کرده است.

بر اساس این مکاتبات، آمریکا خواستار پیگیری کشورهای اروپایی برای یافتن توافقی تکمیلی با ایران شده که موضوع موشک‌های دوربرد و فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی پس از ۱۰ سال تعیین‌شده در توافق اتمی وین را در بر گیرد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز روز شنبه هفتم بهمن گفته بود که توافق هسته‌ای با ایران تنها بخش «کوچکی» از سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه است و واشینگتن نگرانی‌های بیشتری درباره سایر مسائل از جمله حمایت تهران از حوثی‌های یمن و همچنین ارسال سلاح از سوی ایران برای سایر گروه شبه‌نظامی در منطقه دارد.

در همین ارتباط ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، نیز ۲۸ بهمن امسال، بعد از دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در روز شنبه ۲۸ بهمن، بر تعهد دو کشور برای حفظ برجام تأکید کرده و گفته بود که این دو کشور همانند آمریکا نگران فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه همچنین خبر داد که جمهوری اسلامی با تعدادی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه پیشنهادی بریتانیا درباره یمن مذاکره کرده تا «توجه آنها را به فاجعه‌ای که این قطعنامه می‌تواند در یمن و منطقه ایجاد کند، جلب کند».

شورای امنیت سازمان ملل قرار است، روز دوشنبه هفتم اسفند، پیش‌نویس قطعنامه‌های جداگانه روسیه و بریتانیا درباره یمن را به‌ رأی بگذارد. در پیش‌نویس پیشنهادی بریتانیا، ایران به نقض تحر‌یم‌ تسلیحاتی یمن متهم شده، اما در پیش‌نویس پیشنهادی روسیه به نام ایران اشاره نشده است.

اخیراً گروهی از کارشناسان سازمان ملل به این نتیجه رسیده‌اند که ایران با ارسال موشک به حوثی‌های یمن تحریم تسلیحاتی سال ۲۰۱۵ علیه این کشور را نقض کرده است.

آمریکا و عربستان سعودی پیشتر ایران را به ارسال موشک به حوثی‌های یمن متهم کرده بودند، اما ایران این ادعا را رد کرده است.

در آخرین پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، نسبت به ارسال «سلاح‌هایی با مبدأ ایران به یمن پس از اعمال تحریم تسلیحاتی» ابراز «نگرانی ویژه» شده است؛ در این پیش‌نویس همچنین قید شده که ایران از قطعنامه‌های شورای امنیت پیروی نکرده است.

علاوه بر موضوع یمن، حضور نظامی ایران در سوریه علاوه بر نگرانی‌هایی که اسرائیل برانگیخته، از جمله مصادیق «رفتارهای مخرب و بی‌ثبات‌کننده» ایران توصیف شده که شدیداً مورد اعتراض و انتقاد آمریکا و متحدانش قرار دارد، و اخیراً نیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، رفتار ایران و روسیه در قبال حملات غوطه شرقی را «رسوایی انسانی» توصیف کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، رویترز و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG