لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۱

مشاور امنیت ملی آمریکا: زمان اقدام علیه ایران فرا رسیده است


هربرت مک‌مستر معتقد است که ایران هر روز بیشتر به گروه‌های نیابتی می‌رسد.
هربرت مک‌مستر معتقد است که ایران هر روز بیشتر به گروه‌های نیابتی می‌رسد.

مشاور امنیت ملی آمریکا روز شنبه ۲۸ بهمن ایران را متهم کرد که شبکه‌های نیابتی قدرتمندی در سوریه، یمن و عراق ایجاد و مسلح کرده است که می‌توانند علیه حکومت‌های این کشورها وارد عمل شوند.

هربرت مک‌مستر که در کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می‌گفت، افزود: «آنچه مشخصاً موجب نگرانی است، این است که ایران هر روز به این گروه‌های نیابتی بیشتر می‌رسد و آنها هر روز قدرت بیشتری می‌یابند».

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی سلاح‌های تخریبی در اختیار این شبکه‌ها قرار می‌دهد، تأکید کرد: «به نظر ما اکنون زمان اقدام علیه ایران فرا رسیده است».

ایران هنوز به گفته‌های این مقام ارشد آمریکایی واکنش نشان نداده است اما پیش از این همواره حضور نظامی خود در کشورهای منطقه را «مستشاری» عنوان کرده و در عین حال ارسال سلاح به برخی از گروه‌های تحت حمایتش را تکذیب کرده است.

این در حالی است که آمریکا به ویژه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، در مورد «اقدامات مخرب و بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند و روز جمعه نیز ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان تأکید کرد که این دو کشور نیز با نگرانی‌های آمریکا در این زمینه همراه هستند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از سخنانش همچنین گفت که سپاه پاسداران ابزار «گسترش خشونت» برای جمهوری اسلامی ایران است و این رژیم از موسسات وابسته به سپاه پاسداران مانند، ماهان ایر، برای گسترش خشونت استفاده می‌کند».

او خواستار آن شد که به منظور حفظ امنیت بین‌المللی، هرگونه تجارت با شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران متوقف شود.

«استفاده از سلاح شیمیایی توسط حکومت اسد»

مشاور امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع کاربرد سلاح شیمیایی در جنگ سوریه اشاره کرده و گفته است که به رغم تکذیب حکومت بشار اسد، گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که دمشق از این سلاح‌ها استفاده کرده است.

آقای مک‌مستر گفته که زمان آن فرا رسیده که جامعه بین‌المللی حکومت سوریه را وادار به پاسخگویی کند.

او افزود: «روایت‌های مردمی و تصاویر منتشره بوضوح نشان می‌دهند که سلاح‌های شیمیایی اسد همچنان در حال استفاده شدن هستند».

مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: «اکنون زمان آن است که همه کشورها رژیم سوریه و حامیان آن را به خاطر اقدامات‌شان وادار به پاسخگویی کرده و از تلاش‌های سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی پشتیبانی کنند».

این مقام آمریکایی اشاره نکرد که منظورش کدام روایت‌های مردمی و عکس‌های منتشره است.

پیشتر، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفته بود اگر ثابت شود که در جنگ سوریه، برخلاف معاهده‌های بین‌المللی، از سلاح‌ شیمیایی علیه افراد غیرنظامی استفاده شده است، «فرانسه دست به حمله خواهد زد».

حکومت بشار اسد مرتباً استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب کرده و گفته است که تنها شورشیان و شبه‌نظامیان مسلح را هدف قرار می‌دهد.

‌گروه‌های امداد و نجات و ایالات متحده آمریکا در هفته‌های اخیر دمشق را به استفاده مداوم از گاز کلر به عنوان سلاحی علیه افراد غیرنظامی در غوطه و ادلب متهم کرده‌اند.

اوایل ماه فوریه، نیروهای دولتی سوریه که مورد حمایت روسیه و ایران هستند، این مناطق را بمباران کردند که آخرین پایگاه‌های عمده شورشیان است.

تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته برای پایان دادن به این جنگ هشت ساله که جان صدها هزار نفر را گرفته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است با موفقیت چندانی همراه نبوده است.

«لزوم فشار بر کره شمالی»

یکی دیگر از موضوعاتی که مشاور امنیت ملی آمریکا روی آن انگشت گذاشته است، برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی است که وی در این زمینه نیز خواستار اقدام جامعه جهانی علیه پیونگ‌یانگ شد.

آقای مک‌مستر تصریح کرد: «ما باید به رژیم کیم (جونگ اون) فشار بیاوریم، از همه ابزارها استفاده کنیم، تا مطمئن شویم که این دیکتاتوری بی‌رحم نمی‌تواند با سلاح‌های بسیار مخرب در روی زمین، جهان را تهدید کند».

او با دعوت از کشورهای جهان برای قطع ارتباط نظامی و تجاری با کره شمالی گفت: «کشورهایی که از این فشارها خودداری کرده و گام‌هایی در این زمینه بر نمی‌دارند، غیرمسئول بوده و اکنون لازم است که کارهای بیشتری انجام دهند».

ایالات متحده اقدامات اخیر کره جنوبی در زمینه تماس‌های نزدیک‌تر میان سئول و پیونگ یانگ را مورد تایید قرار داده، ولی همچنان با کره جنوبی هم‌نظر است که باید فشارها بر کره شمالی افزایش یابد تا این کشور را وادار کرد که در مذاکرات، به برنامه هسته‌ایش پایان دهد.

چشم‌انداز مذاکرات میان طرفین پس از ماه‌ها تنش بر سر برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی اکنون جای امیدواری بیشتری دارد. رهبران واشینگتن و پیونگ‌یانگ ظرف یکسال گذشته موجی از تهدید و توهین نسبت به یکدیگر ابراز کردند و شورای امنیت سازمان ملل نیز در چند نوبت تحریم‌ها علیه کره شمالی را تشدید کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG