لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

ایران و ترکیه می‌گویند عملیات در حومه دمشق و عفرین ادامه خواهد داشت


غوطه شرقی؛ ۲۱ فوریه
غوطه شرقی؛ ۲۱ فوریه

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌گوید تهران و دمشق به قطعنامه آتش‌بس در سوریه «پایبند می‌مانند»، اما عملیات در حومه دمشق ادامه پیدا خواهد کرد. ترکیه نیز واکنش مشابهی در مورد عملیات خود در شمال سوریه نشان داده‌است.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، روز یک‌شنبه در جریان یک سخنرانی گفته است ارتش سوریه به‌دنبال «پاکسازی» آن کشور است؛ از آنچه آقای باقری «تروریست‌ها» نامیده‌است. به گفته این مقام ارشد نظامی در ایران «بخش‌هایی از حومه دمشق که در اختیار تروریست‌ها است مورد آتش‌بس نیستند و پاکسازی در آنها ادامه خواهد داشت».

قطعنامه آتش‌بس سوریه، جبهه النصره، شاخه القاعده، و گروه موسوم به حکومت اسلامی را در بر نمی‌گیرد.

سرلشکر باقری نیز گفته است قطعنامه فعلی با کمک «دوستان کشور سوریه» کمی «تعدیل شده» و «مبارزه با تروریست‌های نامداری مانند جبهه النصره ادامه دارد». آقای باقری افزوده‌است «حیطه‌هایی برای امنیت و آرامش و آتش‌بس مشخص شد» تا غیرنظامی‌ها در آن مناطق ساکن شوند.

هرچند محمد باقری به‌طور مشخص از یکی از گروه‌هایی که آتش‌بس شامل آن نمی‌شود، سخن گفته، اما دولت مرکزی سوریه بارها گروه‌های مختلفی از مخالفان خود را «تروریست» نامیده‌است. با این وجود گزارش‌هایی از احتمال همکاری دمشق با یکی از گروه‌های شبه‌نظامی سوریه منتشر شده‌است که این دیگری از سوی ترکیه «گروه ترویستی» خطاب می‌شود.

آنکارا گروه شبه‌نظامی یگان‌های مدافع خلق را که کـردهای ساکن سوریه آن را تشکیل داده‌اند «تروریستی» می‌داند. ترکیه نیز روز یک‌شنبه ضمن استقبال از قطعنامه آتش‌بس، اما گفت عملیات در عفرین، شمال‌غرب سوریه، علیه شبه‌نطامیان کرد ادامه خواهد یافت.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای می‌گوید «ما از قطعنامه شورای امنیت در واکنش به بدتر شدن شرایط انسانی در سراسر سوریه، به‌ویژه غوطه شرقی (حومه دمشق) استقبال می‌کنیم».

اما این بیانیه افزوده است که ترکیه «به مبارزه با سازمان‌های تروریستی که تمامیت ارضی و یک‌پارچگی سوریه را به خطر می‌اندازند» ادامه می‌دهد.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده‌است که روز یک‌شنبه در جریان «حملات هوایی و توپخانه‌ای» به حومه شرقی دمشق، ۹ تن کشته و ۳۱ نفر زخمی شده‌اند. سوریه هنوز واکنشی به این گزارش‌ و نیز گزارش‌ها در مورد برخی درگیری‌ها در غوطه نشان نداده‌است.

قطعنامه آتش‌بس سوریه روز شنبه تصویب شد. در پیش‌نویس اولیه قطعنامه پیش‌بینی شده بود که ۷۲ ساعت پس از تصویب، آتش‌بس برقرار شود و ۴۸ ساعت پس از آن هم اجازه کمک‌رسانی و خروج از منطقه برای دریافت خدمات پزشکی داده شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، تسنیم|ت.ت
XS
SM
MD
LG