لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

رهبران فرانسه و آلمان با پوتین در مورد اجرای آتش‌بس سوریه گفت‌وگو می‌کنند


در این تصویر از ژوئیه ۲۰۱۷: خانم مرکل و آقایان پوتین و مکرون
در این تصویر از ژوئیه ۲۰۱۷: خانم مرکل و آقایان پوتین و مکرون

رئیس‌جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان قرار است روز یک‌شنبه، ۶ اسفند، با رئیس‌جمهوری روسیه در مورد اجرای آتش‌بس تصویب‌شده در شورای امنیت برای توقف حملات گسترده در سوریه، گفت‌وگو کنند.

شورای امنیت سازمان ملل، پنجم اسفند‌ماه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سراسر خاک سوریه «بدون فوت وقت» شده است. تا کنون چندین اقدام مختلف در شورای امنیت برای ایجاد آتش‌بس در سوریه، شکست خورده بود. تصویب قطعنامه تازه در حالی انجام می‌شود که حملات گسترده نیروهای بشار اسد و متحدان آن به غوطه شرقی در نزدیکی دمشق، با نگرانی‌ها و اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو شده‌است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، جمعه گذشته از ولادیمیر پوتین، خواسته بودند تا از قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت حمایت کند. ساعتی پس از تصویب این قطعنامه بود که اعلام شد رهبران دو کشور اروپایی به دیدار رئیس‌جمهوری روسیه می‌روند.

دفتر آقای مکرون در بیانیه‌ای گفته‌است گفت‌وگوی پیش‌رو متمرکز خواهد بود بر «اجرای قطعنامه و نیاز موجود برای دستیابی به یک نقشه راه که بتواند ضامن صلحی پایدار در سوریه باشد».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از همه طرف‌ها خواسته تا در اجرای «فوری» آتش‌بس همت کرده و ابراز امیدواری کرده‌است که توقف درگیری‌ها در سوریه به امری «پایدار» تبدیل شود.

دقایقی پس از تصویب آتش‌بس، گزارش‌هایی مبنی بر ادامه درگیری‌ها در منطقه غوطه منتشر شد. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است گزارش داده در حملات تازه «دست‌کم ۲۲ نفر» کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.

سوئد و کویت، طراحان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس، دو هفته پیش این طرح را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند ولی مذاکرات در مورد آن به سختی پیش رفت، چون روسیه حاضر نبود از آن حمایت کند. مسکو خواهان اصلاحاتی در متن پيشنهادی شده بود؛ آتش‌بس فعلی گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و شاخه القاعده در سوریه را شامل نمی‌شود.

در قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت پیش‌بینی شده که ۷۲ ساعت پس از تصویب، آتش‌بس برقرار شود و ۴۸ ساعت پس از آن هم اجازه کمک‌رسانی و خروج از منطقه برای دریافت خدمات پزشکی داده شود.

غوطه شرقی از سال ۲۰۱۲ به این سو در کنترل شورشیان مخالفت اسد قرار دارد. خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند بیشتر این شورشیان را گروه‌های اسلام‌گرا و نیز شاخه القاعده در سوریه تشکیل می‌دهند.

طی روزهای گذشته حملات شدیدی در این منطقه جریان داشته و صدها نفر، از جمله زنان و کودکان، جان خود را از دست داده‌اند؛ دبیرکل سازمان ملل، چندی پیش به اعضای شورای امنیت گفته بود ۴۰۰ هزار سکنه غوطه شرقی در «دوزخی بر زمین» به سر می‌برند.

برپایه گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس، رویترز و خبرگزاری آلمان|ت.ت
XS
SM
MD
LG