لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۳

ترامپ عملکرد ایران و روسیه در همراهی با دولت اسد را «رسوایی» توصیف کرد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه با انتقاد از روسیه، ایران و دولت بشار اسد در ارتباط با خشونت‌های اخیر در سوریه، این وضعیت را «رسوایی انسانی» توصیف کرد.

در بمباران هوایی روزهای اخیر در غوطه شرقی، منطقه تحت کنترل شورشی‌ها در حومه دمشق، صدها تن کشته شده‌اند و شمار جان‌باختگان در یک هفته گذشته از مرز ۴۰۰ تن گذشته است.

این موضوع واکنش جامعه جهانی را به دنبال داشته و از جمله قرار است شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌ای را با هدف پایان دادن به این وضعیت به رأی بگذارد.

در این میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که روز جمعه میزبان نخست‌وزیر استرالیا بود، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به مالکوم ترنبال تأکید کرد که آنچه «روسیه، ایران و سوریه» اخیراً در حق غیرنظامیان مرتکب شده‌اند، «یک رسوایی انسانی است».

در حملات هوایی به غوطه شرقی، نیروی هوایی روسیه هم ارتش بشار اسد را همراهی می‌کند و از این رو وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده که روسیه «مسئولیتی منحصر به فرد» در بالا رفتن تلفات در حملات اخیر به دوش دارد.

روز جمعه آلمان و فرانسه هم روسیه را به حمایت از قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت در مورد توقف حملات در غوطه شرقی فرا خواندند و از روسیه خواستند در قبال بحران در سوریه مسئولیت‌پذیر باشد.

قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت که شورای امنیت قرار است در مورد آن رأی‌گیری کند، پیش‌بینی کرده است که ۷۲ ساعت پس از تصویب قطعنامه، باید آتش‌بس برقرار شود و ۴۸ ساعت پس از آن هم اجازه تحویل کمک‌ها و خروج از منطقه برای دریافت خدمات پزشکی داده شود.

اما روسیه از زبان وزیر خارجه‌اش اعلام کرد که در صورت برقراری آتش‌بس مورد نظر این قطعنامه، تضمینی وجود ندارد که مخالفان اسد به آنچه او «حمله به مناطق مسکونی» خوانده، پایان ندهند.

سرگئی لاوروف در عین حال گفت که کشورش فرمولی پیشنهاد می‌دهد که «آتش‌بس را بر مبنای تضمین آنهایی که داخل و یا خارج غوطه شرقی هستند، به یک آتش‌بس واقعی بدل کند».

در این میان رویترز به نقل از جان سولیوان، معاون وزیر خارجه آمریکا، نوشت که امکان همکاری آمریکا و روسیه بر سر سوریه سخت‌تر شده است.

آقای سولیوان که در بروکسل به سر می‌برد، روز جمعه اعلام کرد که «ما برای حفظ رابطه و مذاکره با روسیه بر سر موضوعات و نقاطی که بتوانیم هدف‌هایی مشترک را دنبال کنیم، تلاش کرده‌ایم و سوریه یکی از این موضوعات است».

با این حال او تصریح کرد که از زمانی که کارزار علیه داعش به پیشرفت‌هایی رسیده، امکان همکاری با روسیه در موضوع سوریه پیچیده‌تر شده است.

در این میان استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل و فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم خواستار توقف حملات نظامی در سوریه شده‌اند.

خانم موگرینی در این زمینه گفت: «حاکمیت سوریه باید از کشتار مردم دست برداشته و به مسئولیت اصلی خود که حمایت از مردم این کشور است، بازگردد».

اتحادیه اروپا در تلاش است تا از نفوذ خود برای مجبور کردن حکومت بشار اسد به بازگشت به مذاکرات صلح به میانجی‌گری سازمان ملل متحد استفاده کند؛ مذاکراتی که تاکنون به نتیجه چندانی دست نیافته است.

این مذاکرات در حال حاضر همزمان با تلاش‌های حکومت سوریه و حامیان آن یعنی روسیه و ایران برای پیشبرد آخرین تهاجم با هدف تثبیت حکومت بشار اسد در بن‌بست قرار گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و آسوشیتدپرس؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG