لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

ترکیه خواستار فشار روسیه و ایران بر حکومت اسد و توقف حمله به غوطه شرقی شد


در حالی که تنها ساعاتی به رای‌گیری در سازمان ملل در مورد قطعنامه غوطه شرقی در نزدیکی دمشق باقی مانده، ترکیه روز جمعه، چهارم اسفندماه، از روسیه و ایران خواست تا با فشار بر دولت بشار اسد به حمله به غوطه شرقی پایان دهند.

مسکو و تهران در طول جنگ داخلی سوریه در مقام بزرگ‌ترین حامیان حکومت بشار اسد از هیچ کمکی به این حکومت فروگذار نکرده و به گفته بسیاری از کارشناسان آن را از سقوط حتمی نجات داده‌اند.

بر همین اساس وزیر خارجه ترکیه روز جمعه رسما از این دو کشور خواست تا با فشار بر حکومت اسد بر حملات مکرر به منطقه غوطه شرقی نقطه پایان بگذارند.

غوطه شرقی، در حومه دمشق، پایتخت سوریه، یکی از واپسین مناطق غربی این کشور است که در کنترل شورشیان مخالف حکومت قرار دارد و به همین سبب در روزهای گذشته صحنه حملات شدید هوایی بوده ‌است.

دامنه و پیامدهای این حملات به جایی رسیده که به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این منطقه به «دوزخی بر زمین» تبدیل شده و وضعیت صدها هزار شهروند غیرنظامی ساکن آن بحرانی‌ است.

در همین زمینه مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز جمعه با تاکید بر این که کشتار «دیگر کافی است» از دو دولت ایران و روسیه خواست تا با پذیرش مسئولیت بیشتر حکومت اسد را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای چاوش‌اوغلو با تاکید بر این که «نقض شرایط آتش‌بس به دست حکومت اسد اخیرا افزایش یافته» ادامه بمباران هوایی شرق غوطه را «غیر قابل قبول» توصیف کرد.

پیشتر در روز پنج‌شنبه، سوم اسفندماه، نیز ایالات متحده ضمن محکوم کردن حملات نیروهای بشار اسد و حامیانش به غوطه شرقی گفته بود که «اسد و حکومت او باید به قساوت‌های بیشتر خاتمه داده و مسکو و تهران که حامی‌اش هستند، نباید بیش از این به او کمک کنند».

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در همین زمینه اعلام کرد که ایالات متحده حملات اخیر دولت مرکزی سوریه و روسیه به غوطه شرقی را شدیدا محکوم می‌کند.

غوطه شرقی از سال ۲۰۱۲ به این سو در کنترل شورشیان مخالفت اسد قرار دارد. خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند بیشتر این شورشیان را گروه‌های اسلام‌گرا و نیز شاخه القاعده در سوریه تشکیل می‌دهند.

با این همه سازمان‌ها و نهادهای ناظر در مورد افزایش شمار قربانیان غیرنظامی، نیز کودکان و زنان، هشدار داده‌اند. تصاویر منتشرشده در روزهای گذشته نیز نشان‌دهنده آن است که زنان، کودکان و نوجوانان در روزهای گذشته جان خود را از دست داده‌اند یا زخمی شده‌اند.

طبق آماری که سازمان ناظر حقوق بشر سوریه در ارتباط با قربانیان غوطه شرقی منتشر کرده است، تاکنون دست‌کم ۴۲۰ نفر در جریان حملات جان خود را از دست داده و صدها نفر نیز زخمی و مجروح شده‌اند.

در همین حال آن طور که در گزارش‌های مختلف آمده است، در همین چند روز چند بیمارستان نیز هدف حمله هوایی ارتش بشار اسد قرار گرفته است.

خبر موضع‌گیری ترکیه در این ارتباط در حالی منتشر می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل قرار است جمعه عصر قطعنامه‌ای را برای برقراری آتش‌بس در غوطه شرقی به رای بگذارد.

تلاش‌ها در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه در خصوص آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی در روز پنج‌شنبه نتیجه‌ای درپی نداشت و رای‌گیری به روز جمعه موکول شد.

روسیه نیز شامگاه پنج‌شنبه پیش‌نویس مورد نظر خود را به اعضای شورای امنیت ارائه کرده است.

XS
SM
MD
LG