لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ آتش‌بس در سوریه را بررسی می‌کند


غوطه شرقی؛ دبیرکل سازمان ملل این منطقه را «جهنم روی زمین» توصیف کرده است
غوطه شرقی؛ دبیرکل سازمان ملل این منطقه را «جهنم روی زمین» توصیف کرده است

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز پنجشنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت درباره اجرای آتش‌بس در سوریه را بررسی کند. در صورتی که مانعی ایجاد نشود، احتمال دارد قطعنامه به رای گذاشته شود.

سوئد و کویت دو هفته پیش این طرح را به اعضاء ارائه کردند ولی مذاکرات در مورد آن به سختی پیش رفت چون روسیه حاضر نبود از آتش‌بس مطرح شده در این پیش‌نویس حمایت کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل ولی روز چهارشنبه درخواست کرد جلسه شورای امنیت در مورد سوریه تشکیل شود. واسیلی نبنزیا به اعضای شورای امنیت گفت که برگزاری جلسه‌ای علنی به تمامی طرف‌ها اجازه می‌دهد که «تصویر و همچنین درک خود از وضعیت موجود را به اشتراک گذاشته» و «راه‌هایی برای برون رفت از وضعیت کنونی» ارائه دهند.

شماری از رهبران سیاسی جهان روز پنجشنبه درخواست کردند آتش بس فوری در سوریه برقرار شود. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت برای پایان دادن به خشونت‌ها باید به ایران و روسیه فشار وارد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به اعضای شورای امنیت گفته بود ۴۰۰ هزار سکنه غوطه شرقی در «جهنم روی زمین» به سر می‌برند.

در صورتی که قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت به رای گذاشته شده و تصویب شود، مقرر می‌شود ۷۲ ساعت پس از تصویب این قطعنامه، باید آتش‌بس برقرار شود و ۴۸ ساعت پس از آن هم اجازه تحویل کمک‌ها و خروج از منطقه برای دریافت خدمات پزشکی داده شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پس از مصاحبه با چند شاهد عینی در غوطه شرقی نوشته وضعیت به قدری پیچیده است که حتی ۱۵ دقیقه نمی‌توان بیرون از پناهگاه ماند. گروه‌های مخالف دولت سوریه گفته‌اند نظام حاکم مشغول «پاکسازی کامل» غوطه شرقی است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در شورای امنیت رسانه های جهانی را به «نگفتن کامل قضایای سوریه» متهم کرده و گفته از این که «القاعده و تروریست‌ها در سوریه حضور دارند، هیچ گزارشی داده نمی شود.»

سفیر روسیه در شورای امنیت خطاب به سوئد و کویت گفته چرا برای رای گیری در مورد پیش‌نویس قطعنامه در حالی اصرار می‌کنند که «می‌دانند روی آن توافقی صورت نگرفته است.» او افزود که مشغول بررسی برای افزودن مواردی به پیش‌نویس این قطعنامه است.

رابرت ماردینی، مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم روز پنجشنبه در بیروت به خبرنگاران گفت از دیدن این همه خشونت در غوطه شرقی «شوکه» شده است.

او افزوده که چند روز است با مقامات دولتی مشغول مذاکره هستند تا اجازه حضور کمک‌های پزشکی و بشردوستانه به منطقه داده شود ولی هنوز اجازه آن را دریافت نکرده‌اند.

با استناد به گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتد پرس و فرانسه، رادیو فردا ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG