لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۷

نیکی هیلی: حکومت ایران سرچشمه اکثر مشکلات خاورمیانه است


نیکی هیلی
نیکی هیلی

سفیر آمریکا در سازمان ملل، در جلسه‌ای در شورای امنیت، با نام بردن از بحران‌های موجود در خاورمیانه می‌گوید حکومت ایران سرچشمه اکثر مشکلات این منطقه است.

نیکی هیلی در جلسه اول اسفند ماه شورای امنیت سازمان ملل متحد، که در مورد وضعیت خاورمیانه تشکیل شده بود، سخنرانی کرده‌است.

خانم هیلی به شماری از بحران‌ها در غرب آسیا اشاره کرده‌است؛ بحران انسانی در یمن که به گفته سفیر آمریکا، یکی از بدترین مصائب موجود در جهان است، حملات شورشیان حوثی «با استفاده از موشک‌های ایرانی» به همسایگان خود، «استفاده رژیم بشار اسد از جنگ‌افزارهای شیمیایی» و کشته‌شدن «بیش از نیم میلیون» شهروند آن کشور، میلیون‌ها پناهجو در اردن، ترکیه و لبنان، گسترش نفوذ و ادوات نظامی گروه حزب‌الله در لبنان، تهدیدهای باقی‌مانده از سوی گروه داعش و یا حملات تروریستی در مصر.

سفیر ایالات متحده سپس افزوده است «و البته حکومتی‌ در ایران وجود دارد که حامی تروریسم است و منبع، مشوق و سرچشمه اکثر مشکلاتی‌ست که من از آن‌ها نام بردم».

ایالات متحده سال‌هاست ایران را در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار داده‌است. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید «دولت ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است». واشینگتن حمایت از گروه حزب‌الله، که آمریکا کلیت آن را «تروریستی» می‌داند، حمایت از دیگر گروه‌های شبه‌نظامی، «دخالت‌های» سپاه پاسداران در دیگر کشورها، یا حمایت از دولت بشار اسد و موارد دیگر را به عنوان دلایلی نام می‌برد که سبب شده ایران در صدر فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار گیرد.

تهران از سوی دیگر این اتهام‌ها را همواره رد کرده و آن‌ها را «بی‌اعتبار» یا «کینه‌توزانه» می‌داند. وزارت خارجه ایران در عین حال واشینگتن را به «ایجاد، گسترش و حمایت از گروه‌های تروریستی» متهم کرده‌است. حکومت ایران می‌گوید حضور نیروهای آن کشور در کشورهایی مانند عراق یا سوریه، «برای مقابله با تروریسم» است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در سخنان خود در شورای امنیت تاکید کرده است که چالش‌های انسانی و امنیتی موجود در منطقه غرب آسیا، باید توجهات بیشتری را به خود معطوف کند. خانم هیلی با لحن انتقادی گفته‌است اعضای شورای امنیت به‌جای این‌که بر این چالش‌ها تمرکز کنند، اسرائیل «که دمکرات‌ترین کشور خاورمیانه است» را، مسبب مشکلات معرفی می‌کنند.

با استفاده از وب‌سایت نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل متحد|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG