لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

هیلی: وقت آن است شورای امنیت در مورد ایران دست به کار شود


نیکی هیلی در آذرماه بقایای یک موشک را به عنوان «شواهد غیرقابل انکار» در تأیید این ادعا ارائه داد که موشک شلیک شده حوثی‌ها به سوی عربستان سعودی ساخت ایران است.
نیکی هیلی در آذرماه بقایای یک موشک را به عنوان «شواهد غیرقابل انکار» در تأیید این ادعا ارائه داد که موشک شلیک شده حوثی‌ها به سوی عربستان سعودی ساخت ایران است.

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، با تکیه بر گزارش این سازمان درباره نقض تحریم تسلیحاتی یمن، از شورای امنیت خواست تا در مورد ایران «دست به کار شود».

کار‌شناسان سازمان ملل متحد می‌گویند که جمهوری اسلامی تحریم‌های سازمان ملل متحد در زمینه منع رساندن جنگ‌افزار به نیروهای حوثی و هم‌پیمانان آنها را زیر پا گذاشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه، ۲۲ دی‌ماه، با استناد به بخش‌هایی از گزارش کار‌شناسان سازمان ملل و همچنین بر اساس اظهارات دیپلمات‌ها خبر داد که ایران با نقض تحریم‌های سازمان ملل، به جنگجویان حوثی مورد حمایت خود در یمن موشک و هواپیمای نظامی بدون سرنشین داده است.

ایران حمایت از حوثی‌ها را تایید کرده، ولی تاکنون چند بار انتقال جنگ‌افزار برای آنها را تکذیب کرده است.

حال خبرگزاری فرانسه به نقل از خانم هیلی، نماینده دولت آمریکا در سازمان ملل، می‌گوید که «وقت آن است که شورای امنیت اقدام کند» و تهران باید «عواقب» اقدامات خود را بپذیرد.

نیکی هیلی در بیانیه‌ای که به همین منظور رسماً منتشر کرد، می‌گوید: «این گزارش [سازمان ملل] چیزی را می‌گوید که ما ماه‌هاست گفته‌ایم: ایران به طور غیرقانونی جنگ‌افزار را منتقل کرده و چند قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.»

به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل، جهان نباید بگذارد «نقض آشکار [قطعنامه‌ها] بی‌پاسخ بماند».

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف، ‌وزیر خارجه، ضمن تکذیب رساندن سلاح به دست حوثی‌های شیعه یمن، نیکی هیلی را به ارائه شواهد و مدارک «دروغین و ساختگی» متهم می‌کنند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در آذرماه سال جاری باقی‌مانده یک موشک را به عنوان «شواهد غیرقابل انکار» در تأیید این ادعا ارائه داد که موشکی که حوثی‌های یمن در ماه نوامبر به خاک عربستان سعودی شليک کردند ساخت ایران است.

به گفته این مقام آمریکایی، این موشک آرم گروه صنعتی شهید باقری را روی خود داشته و مشخصاتش با مشخصات موشک‌های ایرانی همخوانی دارد.

در واکنش به سخنان خانم هیلی، محمدجواد ظریف اعلام کرد که درباره آن چه «اتهام جدید آمریکا» علیه ایران نامید، شکایتی به سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که روز جمعه، ‌۲۷ بهمن‌ماه، منتشر کرد به نقل از «چند دیپلمات» گفت که احتمالاً عمل نقض قطعنامه‌ها به دست ایران در پیش‌نویس قطعنامه‌ای تازه قید خواهد شد.

به گفته این خبرگزاری، این قطعنامه تازه قرار است اواخر ماه جاری میلادی در شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود.

با این حال مشخص نیست که آیا روسیه که در سوریه با ایران همکاری نزدیک دارد از هر گونه مجازات برای تهران در سازمان ملل حمایت خواهد کرد یا ترجیح خواهد داد از قدرت وتوی خود برای حمایت از ایران استفاده کند.

روسیه ماه گذشته میلادی در مورد یافته‌های گزارش کارشناسان سازمان ملل ابراز تردید کرده بود.

XS
SM
MD
LG