لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۷

حملات موشکی حوثی‌ها؛ «اقدامات سه عضو دائم شورای امنیت علیه ایران»


سفیر آمریکا در سازمان ملل، در آذر ماه با برگزاری یک کنفرانس خبری، ایران را به ارسال موشک‌ و تسلیحات برای حوثی‌های یمن متهم کرد و خواستار اقدام «جامعه جهانی» در قبال تهران شد
سفیر آمریکا در سازمان ملل، در آذر ماه با برگزاری یک کنفرانس خبری، ایران را به ارسال موشک‌ و تسلیحات برای حوثی‌های یمن متهم کرد و خواستار اقدام «جامعه جهانی» در قبال تهران شد

رویترز می‌گوید پیش‌نویس قطعنامه‌ای را دیده که آمریکا، فرانسه و بریتانیا به شورای امنیت ارائه کرده‌اند، و هدف از آن محکومیت جمهوری اسلامی به‌دلیل انتقال موشک‌های ساخت ایران به حوثی‌های یمن و نیز اقدامات بیشتر برای جلوگیری از نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

خبرگزاری رویترز ۲۸ بهمن ماه گزارش داده‌است که پیش‌نویس ارائه‌شده خواستار محکومیت تهران به دلیل جلوگیری نکردن از دستیابی شورشیان حوثی یمن به موشک‌های ساخت ایران است. سه عوض دائم شورای امنیت، همچنین، خواستار تمدید تحریم‌های شورای امنیت در رابطه با یمن و نیز اعمال تحریم‌های هدفمند «علیه هر اقدامی در پیوند با استفاده از موشک‌های بالیستیک در یمن» شده‌اند.

دیپلمات‌ها گفته‌اند این پیش‌نویس را بریتانیا با همکاری آمریکا و فرانسه تهیه کرده و روز جمعه گذشته به اعضای شورای امنیت ارائه شده‌است.

تصویب این قطعنامه به ۹ رای اعضای شورای امنیت نیاز دارد؛ همچنین لازم است تا هیچ‌یک از اعضای دائم شورا، یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه با آن مخالفت نکنند. خبرگزاری رویترز می‌گوید روسیه هنوز واکنشی به پیش‌نویس ارائه‌شده و این‌که از آن حمایت یا با آن مخالفت خواهد کرد، نشان نداده‌است. رای‌گیری ۲۶ فوریه «انجام خواهد شد».

دولت دونالد ترامپ بارها خواستار واکنش بین‌المللی علیه آن‌چه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی در منطقه می‌نامد، شده‌است.

هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۸ بهمن ماه ایران را متهم کرد که شبکه‌های نیابتی قدرتمندی در سوریه، یمن و عراق ایجاد و مسلح کرده است که می‌توانند علیه حکومت‌های این کشورها وارد عمل شوند.

در همان روز نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در مقاله‌ای در روزنامه نیویوک‌تایمز نوشته‌است «از زمان شکل‌گیری توافق اتمی، حمایت حکومت ایران از شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی خطرناک به‌وضوح افزایش پیدا کرده‌است. موشک‌ها و سلاح‌های پیش‌رفته آن (حکومت ایران) به تمامی مناطق درگیر جنگ در خاورمیانه انتقال یافته‌است».

دونالد ترامپ و دولت او از منتقدان توافق اتمی دولت باراک اوباما، پنج قدرت جهانی و تهران هستند و خواستار انجام اصلاحات یا برچیدن آن شده‌اند. فرانسه و بریتانیا، دو عضو دائم شورای امنیت و متحدان واشینگتن، حامی اجرای توافق اتمی هستند ولی در انتقاد از اقدامات ایران در منطقه، و برنامه موشکی تهران، با ایالات متحده همزبان شده‌اند.

سه سال پیش، پس از شورش حوثی‌ها علیه دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، دست به انجام حملاتی برای بازگرداندن قدرت به هادی، زد. این حملات در کنار اقدات شورشیان، خود با انتقادهای مدافعان حقوق بشر روبه‌رو است. دولت ایالات متحده نیز با وجود حمایت از عربستان، از ائتلاف به رهبری ریاض خواسته‌است جلوی فعالیت پایانه‌های کمک‌رسانی به غیرنظامیان یمن را نگیرد.

ایران متهم به حمایت از شورشیان حوثی در یمن است. مقام‌های جمهوری اسلامی حمایت لفظی خود از حوثی‌ها را پنهان نکرده‌اند و مقام‌های ارشد نظامی از «کمک‌های مستشاری» به این گروه سخن گفته‌اند. تهران انتقال تسلیحات به حوثی‌ها را رد کرده‌است.

با این همه پرتاب موشک بالیستیک از سوی حوثی‌ها به عربستان در میانه پاییز، بار دیگر بر نگرانی‌ها از گسترش تنش‌ها در غرب آسیا افزود. ائتلاف به رهبری عربستان، ایران را متهم به پرتاب موشک کرد و تهران این موضوع را رد کرد. اما ایالات متحده و هم‌پیمانانش نیز گفتند که موشک پرتاب‌شده، ساخت ایران است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل، در آذر ماه با برگزاری یک کنفرانس خبری در پنتاگون، ایران را به ارسال موشک‌ و تسلیحات برای حوثی‌ها متهم کرد و خواستار اقدام «جامعه جهانی» در قبال تهران شد. در همان زمان نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهارات نیکی هیلی را رد کرد و این گفته‌ها را «غیرمسئولانه، تحریک‌آمیر و مخرب» توصیف کرد.
↲ بیشتر بخوانید

یک ماه پس از آن گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد کار‌شناسان سازمان ملل گفته‌اند جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های سازمان ملل متحد در زمینه منع رساندن جنگ افزار برای نیروهای حوثی و هم‌پیمانان آنها زیر پا گذاشته است.
↲ بیشتر بخوانید

بر پایه گزارش سازمان ملل، با استناد به بند ۱۴ قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت (منع ارسال مستقیم یا غیر مستقیم جنگ‌افزار برای حوثی‌ها و متحدین آنها) تاکید شده، که جمهوری اسلامی ایران این بند را زیر پا گذاشته‌است. بنا بر این گزارش جمهوری اسلامی احتیاط لازم را در خودداری از فروش یا انتقال موشک و پهپاد به حوثی‌ها و حامیان علی عبدالله صالح نشان نداده است.

تحریم‌های برقرار شده از سوی شورای امنیت در ارتباط با جنگ یمن، از فروردین ۱۳۹۴، ارسال مستقیم یا غیر مستقیم جنگ‌افزار برای حوثی‌ها و هم‌پیمانان آنها را منع می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، نیویورک‌تایمز و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG