لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

عراقچی: ایران برای جنگ با تروریسم در سوریه است، نه نبرد علیه اسرائیل


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه، سوم اسفندماه، منتشر شد ضمن «پیچیده» خواندن وضعیت کنونی سوریه، چنین نظر داد که ایران «برای جنگ با تروریسم» در این کشور حضور دارد.

به گفته آقای عراقچی در مصاحبه با شبکه جهانی بی‌بی‌سی، هدف از حضور ایران در سوریه «جنگ با تروریسم است، نه ایجاد جبهه‌ای جدید علیه اسرائیل».

غوطه شرقی، از حومه‌‌های دمشق، پایتخت سوریه، و یکی از واپسین مناطق غربی این کشور که هم‌چنان در کنترل شورشیان قرار دارد در روزهای گذشته صحنه حملات شدید هوایی بوده ‌است.

دامنه و پیامدهای این حملات به جایی رسیده که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، می‌گوید این منطقه به «دوزخی بر زمین» تبدیل شده و وضعیت صدها هزار شهروند غیرنظامی آن بحرانی ا‌ست.

ایالات متحده نیز روز پنج‌شنبه به این وضع واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن حملات نیروهای بشار اسد و حامیانش به غوطه شرقی گفت: «اسد و حکومت او باید به قساوت‌های بیشتر خاتمه داده و مسکو و تهران که حامی‌اش هستند، نباید بیش از این به او کمک کنند».

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده حملات اخیر دولت مرکزی سوریه و روسیه به غوطه شرقی را شدیدا محکوم می‌کند.

معاون وزیر خارجه ایران به واکنش آمریکا پاسخ نداده و تنها اشاره کرده است که «همه نگران غوطه هستند».

جمهوری اسلامی در کنار روسیه از ابتدای جنگ داخلی سوریه در کنار حکومت بشار اسد ایستاده و تا آنجا از او حمایت کرده که به گفته بسیاری از کارشناسان بدون حمایت تهران از دمشق، امروز حکومتی از آن خانواده اسد در سوریه باقی نمانده بود.

ایران بارها حضور نظامی خود در سوریه را «مستشاری» توصیف کرده است.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها، نیروهای ایرانی در سوریه در حمایت ازحکومت بشار اسد می جنگند و تهران علاوه بر نیروهای ارتش و سپاه پاسداران، شماری از شیعیان افغان و پاکستانی را در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام ‌کرده است.

محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید، در اسفند سال ۹۵ شمار کشته‌شدگان موسوم به «مدافع حرم» را ۲۱۰۰ تن اعلام کرده بود.

نیکی هیلی،نماینده آمریکا در سازمان ملل در ماه آوریل گفت: «نقش ایران و روسیه را در جنایات اسد نمی توان نادیده گرفت.» باراک اوباما،رئیس جمهور سابق آمریکا، نیز ایران و روسیه را مسئول کشتار غیرنظامیان در حلب خوانده بود.

به گفته عباس عراقچی، معاون محمدجواد ظریف، که در شهر لندن با بی‌بی‌سی مصاحبه کرده اوضاع در سوریه «بسیار پیچیده» است و «ترس از جنگ در همه جای منطقه موج می‌زند».

او در ادامه گفت: «فقط تصور کنید که اگر ما آنجا نبودیم، الان داعش در دمشق بود، و شاید در بیروت و جاهای دیگر.»

عباس عراقچی همچنین با اشاره به پهپادی که اسرائیل می‌گوید متعلق به ایران بوده و در حریم هوایی اسرائیل سرنگون شده این امر را تکذیب کرده و گفت که پهپاد به ارتش سوریه تعلق داشته است.

ارتش اسرائیل روز ۲۱ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور یک پهپاد ایرانی را در آسمان بلندی‌های جولان سرنگون کرده است و جنگنده های این کشور در واکنش به این اقدام، مواضع متعلق به نیروهای ایرانی در خاک سوریه را بمباران کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون چند بار تکذیب کرده‌اند که این پهپاد به ایران تعلق داشته است: این کاری است که عباس عراقچی نیز روز پنج‌شنبه بار دیگر کرده و در مقابل اسرائیل را به همین کار متهم کرده است.

او گفت: «اسرائیل نباید از کاری که خود هر روز می‌کند به خشم بیاید.»

او در عین حال با اشاره به نقش حزب‌الله لبنان که از حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی برخوردار است در رویارویی با اسرائیل، چنین اظهار نظر کرد که ایران برای جنگ با اسرائیل در سوریه نیست.

این در حالی است که نخست وزیر اسرائیل از تابستان گذشته با «ابراز نگرانی از خطرات حضور فزاینده نظامی ایران در سوریه»، مدعی شد که ایران برای تثبیت حضور نظامی‌اش در حال ساخت پایگاه در سوریه است.

ایران تکذیب کرده است که در خاک سوریه پایگاه نظامی دارد.

XS
SM
MD
LG