لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۰

رای‌گیری شورای امنیت درباره آتش‌بس در غوطه شرقی به جمعه موکول شد


یک دختر مجروح در بیمارستانی در غوطه شرقی
یک دختر مجروح در بیمارستانی در غوطه شرقی

گزارش ها حاکی است که با تداوم حملات نیروهای دولتی سوریه به غوطه شرقی در حومه دمشق شمار تلفات افزایش یافته است. در همین حال قرار است قطعنامه آتش بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی جمعه چهارم اسفند به رای گذاشته شود.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه سوم اسفند گفته است، روسیه مسئولیت منحصر به فردی در رویدادهای غوطه شرقی بعهده دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، فعالان حقوق بشر در سوریه می گویند، طی پنج روز بمباران غوطه شرقی توسط نیروهای دولتی دست کم ۴۰۰ نفر کشته شده اند. این بمباران ها شامگاه یکشنبه آغاز شده است.

در همین حال، تلاش ها در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه در خصوص آتش بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی در پنجشنبه نتیجه ای درپی نداشته است و رای گیری به روز جمعه موکول شد. روسیه نیز شامگاه پنجشنبه پیش نویس مورد نظر خود را به اعضای شورای امنیت ارائه کرده است.

با این حال هیات نمایندگی کویت، رییس دوره ای شورای امنیت اعلام کرد که رای گیری در خصوص قطعنامه آتش بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی روز جمعه ساعت ۱۱ بامداد به وقت محلی انجام خواهد شد.

رویترز می گوید، هنوز مشخص نیست روسیه به عنوان متحد دولت بشار اسد که از حق وتو برخوردار است چه رویکردی در قبال قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت برای آتش بس خواهد داشت.

این در حالی است که هدرنائورت درباره وضعیت غوطه شرقی گفته است: روسیه مسئولیت منحصر به فردی درباره آنچه در آنجا روی می دهد به عهده دارد. بدون حمایت روسیه از (حکومت) سوریه، مطمئنا ویرانی و کشتار اتفاق نمی افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرده است: در حدود۴۰۰ غیرنظامی به طرز هولناک در غوطه شرقی توسط حکومت سوریه کشته شده اند، همان طور که همه این دانند، نه تنها روسیه بلکه ایران نیز ازحکومت سوریه حمایت می کند.

هدر نائورت تاکید کرده است، حوادث غوطه شرقی نشانه شکست فرایند مذاکرات صلح در «آستانه» برای حل و فصل بحران در سوریه است. براساس توافق روسیه، ایران و ترکیه در آستانه، پایتخت قزاقستان، غوطه شرقی یکی از مناطق عاری از تنش بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت،آنها به مردم تحت محاصره گرسنگی می دهند، دسترسی آنها به کمک ها انساندوستانه را قطع کرده اند، مردم بیگناه کشته می شوند و بمب های بشکه ای بر سر آنها ریخته می شود. ما شاهد تخریب و ویرانی هستیم. مطمئنا این منطقه عاری از تنش نیست.

وی از روسیه خواسته است به فرایند مذاکرات صلح در ژنو برای دستیابی به راه حلی صلح آمیز برای سوریه بپیوندد.

در همین حال، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه، رسانه های غربی را متهم کرد که واقعیت های در غوطه شرقی را گزارش نمی دهند.

با تداوم حملات نیروهای حکومت سوریه به غوطه شرقی، شماری از رهبران سیاسی جهان خواستار آتش بس فوری در سوریه شدند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت برای پایان دادن به خشونت‌ها باید به ایران و روسیه فشار وارد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به اعضای شورای امنیت گفته بود ۴۰۰ هزار سکنه غوطه شرقی در «جهنم روی زمین» به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG