لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

درخواست آلمان و فرانسه از پوتین برای توقف حملات نظامی در سوریه


حمله به غوطه شرقی در روز جمعه، ششمین روز حمله پیاپی به این منطقه محسوب می شود
حمله به غوطه شرقی در روز جمعه، ششمین روز حمله پیاپی به این منطقه محسوب می شود

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور، روسیه خواستند از قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری فوری یک آتش بس یکماه در سوریه حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دو رهبر اروپایی از روسیه که حضور نظامی آن کشور در سوریه باعث تغییر تعادل قوا به نفع نیروهای دولتی شده خواستند بمباران غوطه شرقی را که در کنترل شورشیان است متوقف کند.

از شش روز گذشته تاکنون حملات سنگین نظامی نیروهای دولتی سوریه در غوطه شرقی در جریان است و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پیشتر به اعضای شورای امنیت گفته بود ۴۰۰ هزار سکنه غوطه شرقی در «جهنم روی زمین» به سر می‌برند.

فرانسه و آلمان در بیانیه خود خواستار «توقف فوری خصومت ها و برقرای آتش بس برای کمک و حمایت از غیرنظامیان و رساندن کمک های درمانی و پزشکی» بر اساس طرح مورد حمایت سازمان ملل شدند و از روسیه خواستند در قبال بحران در سوریه مسئولیت‌پذیر باشد.

منابع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفتند خانم مرکل و آقای مکرون قرار است پس از رأی‌گیری در مورد قطعنامه شورای امنیت، تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین داشته باشند.

روسیه که در شورای امنیت سازمان ملل متحد حق وتو دارد در گذشته از تصویب قطعنامه هایی که به ضرر حکومت بشار اسد بودند جلوگیری کرده است. این کشور روز جمعه حاضر شد با ملاحظات و شروطی از متن قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت حمایت کند.

در عین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است که «هیچ تضمینی وجود ندارد که مخالفان در سوریه به اجرای آتش‌بس پایبند باشند و مناطق مسکونی را هدف حمله قرار ندهند».

آقای لاوروف اضافه کرده: «از همین رو و برای این که این قطعنامه تاثیرگذار باشد – و ما آماده ایم که روی متنی که این امر را نشان دهد توافق کنیم – ما فرمولی پیشنهاد می‌کنیم که آتش‌بس را بر مبنای تضمین آنهایی که داخل و یا خارج غوطه شرقی هستند، به یک آتش‌بس واقعی بدل کند».

همزمان بر اساس گزارش‌ها در جریان حملات روز جمعه در غوطه شرقی در سوریه، ۳۲ تن کشته شده‌اند. گروه ناظران حقوق بشر گزارش داد با احتساب تلفات روز جمعه، شمار کشته‌ها در غوطه شرقی و در شش روز گذشته به ۴۶۲ تن رسیده است.

در این میان استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل و فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم خواستار توقف حملات نظامی در سوریه شده‌اند.

خانم موگرینی در این زمینه گفت: «حاکمیت سوریه باید از کشتار مردم دست برداشته و به مسئولیت اصلی خود که حمایت از مردم این کشور است، بازگردد».

اتحادیه اروپا به عنوان یک وزنه سیاسی در عرصه دیپلماتیک جنگ داخلی سوریه نقش مهمی ایفا نکرده، اما اکنون تلاش می‌کند از نفوذ خود برای مجبور کردن حکومت بشار اسد به بازگشت به مذاکرات صلح به میانجی‌گری سازمان ملل متحد استفاده کند؛ مذاکراتی که تاکنون به نتیجه چندانی دست نیافته است.

این مذاکرات در حال حاضر همزمان با تلاش‌های حکومت سوریه و حامیان آن یعنی روسیه و ایران برای پیشبرد آخرین تهاجم با هدف تثبیت حکومت بشار اسد در بن‌بست قرار گرفته است.

سوئد و کویت دو هفته پیش طرحی برای آتش‌بس را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند ولی مذاکرات در مورد آن به سختی پیش رفت، چون روسیه حاضر نبود از آتش‌بس مطرح شده در این پیش‌نویس حمایت کند.

قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت پیش‌بینی کرده است که ۷۲ ساعت پس از تصویب قطعنامه، باید آتش‌بس برقرار شود و ۴۸ ساعت پس از آن هم اجازه تحویل کمک‌ها و خروج از منطقه برای دریافت خدمات پزشکی داده شود.

به استناد گزارش هایی از خبرگزاری های رویترز و آسوشیتد پرس، رادیو فردا؛ ک.ت.
XS
SM
MD
LG