لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

شورای امنیت سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه شد


شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه پنجم اسفند قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن خواستار برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سراسر خاک سوریه «بدون فوت وقت» شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هدف از تصویب قطعنامه یاد شده انتقال کمک‌های بشردوستانه و تخليه و انتقال مجروحان به بيمارستان‌های خارج از محل درگیری است.

رای‌گيری در مورد اين قطعنامه که از سوی سوئد و کويت پيشنهاد شده است روز جمعه به خاطر ادامه مذاکره در مورد متن آن به تاخير افتاد چون دولت روسيه، از اعضای دارای حق وتو و حامی اصلی رژيم بشار اسد، خواهان اصلاحاتی در متن پيشنهادی شد. اين آتش‌بس گروه «خلافت اسلامی»، القاعده و جبهه النصره را شامل نمی‌شود.

قطعنامه شورای امنیت به اتفاق آراء در روزی تصویب شد که نیروی هوایی ارتش سوریه برای هفتمین روز متوالی به شدت ناحیه غوطه شرقی در حومه دمشق را بمباران کرد.

امدادگران در غوطه شرقی سوريه می‌گويند تناوب و شدت بمباران اين منطقه که يکی از شديدترين حملات هوايی در طول جنگ داخلی هفت ساله است به آنها اجازه نمی‌دهد قربانيان و اجساد را جمع‌آوری و شناسايی کنند.

يک گروه امدادرسان، يک شاهد عينی و يک گروه ديده‌بان حوادث جنگ گفتند حملات هوايی سنگين حکومت سوريه و متحدانش به غوطه شرقی روز شنبه نيز برای هفتمين روز پيايی ادامه يافت.

با وجود درخواست سازمان ملل برای توقف حملات به غوطه شرقی که آخرين منطقه تحت کنترل شورشيان در نزديکی دمشق است مردم به زيرزمين‌ها پناه برده و سازمان‌های پزشکی خيريه می‌گويند چند مرکز پزشکی هدف حمله قرار گرفته‌اند.

دولت سوريه و متحد اصلی آن روسيه می‌گويند فقط مواضع شورشيان را هدف می‌گيرند. آنها مدعی‌اند که هدف اين عمليات متوقف کردن خمپاره‌باران نواحی مسکونی دمشق است که تاکنون ده‌ها نفر را مجروح کرده و شورشيان در غوطه شرقی را متهم کرده‌اند که از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه که حوادث جنگ را ثبت و منتشر می‌کند از آغاز توپ‌باران و حملات هوايی ارتش سوریه در يکشنبه شب گذشته تاکنون، بيش از ۵۰۰ نفر از جمله ۱۲۰ کودک کشته شده‌اند.

به گفته اين نهاد، روز شنبه بر اثر حملات به دوما، زملکا و شهرهای ديگر ۳۱ نفر جان خود را از دست دادند.

گروه‌های امداد و دفاع غير نظامی که در مناطق تحت کنترل شورشيان فعاليت دارند می‌گويند طی چهار روز گذشته مرگ حداقل ۳۵۰ نفر را ثبت کرده‌اند. يک سخنگوی اين گروه‌ها گفت: «ديروز به خاطر شدت و پيوستگی حملات هوايی در منطقه نتوانسته‌ايم اجساد تمام فربانيان را پيدا و جمع‌آوری کنيم».

يک شاهد عينی در دوما گفت اوايل بامداد روز شنبه با صدای بمباران هوايی توسط يک اسکادران جنگنده از خواب بيدار شده است. خيابان‌ها در تمام روز خالی بوده‌اند.

سازمان ملل می‌گويد حدود ۴۰۰ هزار نفر در غوطه شرقی زندگی می‌کنند که مجموعه‌ای از شهرهای کوچک و روستاها در حومه دمشق است. اين نواحی از سال ۲۰۱۳ در محاصره نيروهای دولتی بوده و مواد غذايی و داروی کافی به آنجا نمی‌رسد.

شورای محلی مخالفان حکومت گفت در چندين نقطه در حال سازماندهی گروه‌های داوطلب برای مستحکم‌تر کردن پناهگاه‌ها و متصل کردن آنها از طريق ساختن تونل است.

در طول جنگ داخلی سوريه که بر اثر آن صدها هزار نفر کشته و ۱۱ ميليون نفر آواره شده‌اند چند تلاش ديگر برای برقراری آتش‌بس به سرعت شکست خورده است.

رسانه‌های دولتی سوريه گزارش دادند که روز شنبه بر اثر خمپاره‌باران محلات دمشق از جمله يک مدرسه توسط شورشيان مستقر در غوطه، شش نفر مجروح شده و ارتش سوريه نيز متقابلا مواضع شورشيان را هدف حمله قرار داده است.

شورشيان مستقر در غوطه شرقی به مقاوت خود در برابر حملات سنگين نيروهای دولتی و متحدان آنها ادامه داده و تاکنون طرح تخليه اين منطقه، شبيه آنچه که در حلب و حمص اجرا شد و به محاصره خونين آن مناطق پايان داد را نپذيرفته‌اند.

روسيه پيکارجويان جبهه النصره، شاخه سابق القاعده در سوريه را مسئول شرايط فعلی در غوطه شرقی می‌داند. در مقابل دو گروه شورشی اصلی اسلامگرا در اين مناطق مدعی‌اند که حکومت سوريه از وجود چند صد پيکارجوی جهادی در اين مناطق به عنوان بهانه‌ای برای حمله به غوطه شرقی سوء استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG