لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۳

گلوله‌باران دمشق توسط شورشیان در پاسخ به حملات مرگبار غوطه شرقی


در حالی که مذاکره در سازمان ملل درباره آتش‌بس در غوطه شرقی، در حومه دمشق، پایتخت سوریه، روز جمعه هم به نتیجه نرسید، گزارش‌ها حاکی از پاسخ شدید شورشیان مخالف بشار اسد به حملات مرگبار غوطه است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با افزایش حملات هوایی حکومت سوریه به مناطقی چون غوطه شرقی، شورشیان مخالف این حکومت نیز از شهرهای اطراف پایتخت، دمشق را بی‌وقفه با خمپاره و موشک می‌کوبند.

به گزارش این خبرگزاری، این حملات در دو هفته گذشته جان بیش از ۲۵ غیرنظامی ساکن محلات دمشق را گرفته و چهار میلیون جمعیت این شهر را به هراس انداخته است.

غوطه شرقی، در حومه دمشق، پایتخت سوریه، یکی از واپسین مناطق غربی این کشور است که در کنترل شورشیان مخالف حکومت قرار دارد و به همین سبب در روزهای گذشته صحنه حملات شدید هوایی بوده ‌است.

دامنه و پیامدهای این حملات به جایی رسیده که به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این منطقه به «دوزخی بر زمین» تبدیل شده و وضعیت صدها هزار شهروند غیرنظامی ساکن آن بحرانی‌ است.

در همین زمینه مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز جمعه با تاکید بر این که کشتار «دیگر کافی است» از دو دولت ایران و روسیه خواست تا با پذیرش مسئولیت بیشتر، حکومت اسد را متوقف کنند.

با این حال مذاکره درباره قطعنامه پیشنهادی کویت و سوئد برای آتش‌بس در غوطه شرقی روز پنج‌شنبه به نتیجه نرسید و اعلام شد که روز جمعه در این زمینه رای‌گیری خواهد شد. اما از مذاکرات روز جمعه نیز نتیجه ای حاصل نشد و سپس اعلام شد که روز شنبه در این خصوص رای‌گیری انجام خواهد شد.

حال آسوشیتدپرس از آن سوی ماجرا یعنی پاسخ شورشیان مخالف حکومت سوریه به حمله به غوطه شرقی گزارش داده و می‌گوید که باران موشک و خمپاره باعث شده که مردم دمشق دیگر حس پایان جنگ را نداشته باشند.

آن طور که در این گزارش آمده، گرچه حکومت بشار اسد از اعلام تعطیلی رسمی مدارس سر باز زده، بسیاری از خانواده‌ها دیگر بچه‌های خود را به مدرسه نمی‌فرستند و خیلی از بزرگسالان نیز از رفتن به سر کار خودداری می‌کنند.

از تابستان گذشته که روسیه، به عنوان متحد بشار اسد، با شورشیان مخالف او به توافقی برای آتش‌بس رسید و غوطه شرقی را نیز در یک محدوده کاهش تنش قرار داد، حملات خمپاره‌ای از غوطه به دمشق «تقریبا به طور کامل قطع شده بود».

این باعث شده بود که زندگی تقریبا عادی بار دیگر به خیابان‌های دمشق بازگردد و مردم به این فکر کنند که شاید جنگ داخلی این کشور واقعا دارد به پایان می‌رسد.

اما، آن طور که آسوشیتدپرس نوشته است، از اوایل ماه جاری میلادی که حملات دولت اسد به غوطه شرقی بالا گرفت، شورشیان نیز دست به حمله با موشک و خمپاره به محلات مختلف دمشق زده و هر روز ساعت‌ها به سوی شهر شلیک می‌کنند.

بر اساس آمار این گزارش، در عرض سه روز در هفته گذشته ۱۷ نفر از جمله ۱۳ نفر در روز سه‌شنبه جان خود را از دست داده‌اند. روز سه‌شنبه هفته گذشته «۱۱۴ خمپاره» به دمشق و اطراف این شهر اصابت کرد.

تلویزیون دولتی سوریه خبر داده است که در حملات موشکی و خمپاره‌ای نیروهای شبه نظامی مخالف حکومت به مناطقی در اطراف دمشق یک نفر کشته و ۵۸ تن زخمی شده‌اند.

در جبهه مقابل، سازمان ناظر حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده است که در بمباران منطقه غوطه شرقی تا روز جمعه ۴۶۲ تن از جمله ۹۹ کودک کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG