لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

نیروهای هوادار حکومت سوریه وارد عفرین شدند


ارتش ترکیه از روز ۳۰ دی در عملیاتی معروف به «شاخه زیتون»‌ به منطقه مرزی عفرین در استان حلب سوریه یورش برده است.
ارتش ترکیه از روز ۳۰ دی در عملیاتی معروف به «شاخه زیتون»‌ به منطقه مرزی عفرین در استان حلب سوریه یورش برده است.

تلویزیون دولتی سوریه تصاویری از ورود نیروهای هوادار حکومت بشار اسد به منطقه عفرین را منتشر کرد که در پی توافق نیروهای کرد و دمشق برای رفع تهاجم ترکیه صورت می‌گیرد.

این تصاویر که روز سه‌شنبه اول اسفند پخش شدند نیروهای هوادار بشار اسد را با لباس‌های مخصوص استتار نشان می‌دهد، و در حالی که پرچم سوریه و سلاح‌های خود را در دست گرفته‌اند و شعار «سوریه واحد» را سر داده‌اند از مقابل ایست بازرسی نیروهای امنیتی کرد عبور می‌کنند.

یکی از این سربازان در گفت‌وگو با تلویزیون سوریه گفته است: «ما آمده‌ایم که به مردم خود در عفرین بگوییم که ما با هم یکی هستیم».

حکومت بشار اسد تاکید دارد که سوریه باید یک کشور باقی بماند و تقسیم‌بندی‌های داخلی که در نتیجه جنگ به وجود آمده است، برچیده شود. این در حالی است که کردهای سوریه حدود دو سال قبل از طرح خود برای برقراری یک نظام فدرال در مناطق تحت تسلط خود در شمال این کشور سخن گفتند، امری که دمشق آن را غیرقانونی می‌داند.

روز سه‌شنبه همچنین گزارشی در خبرگزاری دولتی سانا در سوریه منتشر شد که عنوان می‌کند نیروهای ترکیه مناطق مرزی و مسیرهایی را بمباران می‌کنند که نیروهای هوادار بشار اسد از طریق آن خود را به عفرین رسانده‌اند.

ارتش ترکیه از روز ۳۰ دی، در عملیاتی معروف به «شاخه زیتون»‌ به منطقه مرزی عفرین در استان حلب سوریه یورش برده است. نیروی زمینی و هوایی ترکیه در این حملات شرکت داشته‌اند اما تاکنون موفق به تصرف شهر عفرین نشده‌اند.

در این شرایط روز شنبه گزارش‌هایی از توافق دمشق و کردهای سوریه برای اعزام نیروهای حکومتی به عفرین منتشر شد تا از سقوط این شهر جلوگیری شود.

حکومت سوریه و یگان‌های مدافع خلق طی جنگ داخلی سوریه از درگیری مستقیم با یکدیگر تا حد زیادی پرهیز کردند، اما آنها دیدگاه‌های کاملا متفاوتی نسبت به آینده سوریه دارند.

ترکیه که یگان‌های مدافع خلق را گروهی تروریستی می‌داند، حکومت سوریه را تهدید کرده که به کردها کمک نکنند و هشدار داده است که با نیروهای اعزامی از دمشق خواهد جنگید.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG