لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

توافق با کردها؛‌ شبه نظامیان دولتی سوریه برای مقابله با ترکیه به عفرین می‌روند


رتش ترکیه همراه با شبه نظامیان سوری متحد خود از روز ۳۰ دی، در عملیات «شاخه زیتون»‌ به منطقه مرزی عفرین در استان حلب سوریه حمله کرده‌اند
رتش ترکیه همراه با شبه نظامیان سوری متحد خود از روز ۳۰ دی، در عملیات «شاخه زیتون»‌ به منطقه مرزی عفرین در استان حلب سوریه حمله کرده‌اند

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داد که شبه نظامیان متحد حکومت بشار اسد در چند ساعت آینده وارد منطقه عفرین این کشور خواهند شد. پیش از این، گزارش هایی درباره توافق شبه نظامیان کرد سوریه و حکومت اسد برای همکاری در قبال حملات ترکیه در این منطقه منتشر شده بود.

رتش ترکیه همراه با شبه نظامیان سوری متحد خود از روز ۳۰ دی، در عملیات «شاخه زیتون»‌ به منطقه مرزی عفرین در استان حلب سوریه حمله کرده‌اند. ن

یروهای زمینی و هوایی ترکیه در این حملات شرکت داشته‌اند اما تاکنون موفق به تصرف شهر عفرین نشده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۹ بهمن، به نقل از بدران ژیان کرد، از مقام‌های اداری شمال سوریه که در کنترل یگان‌های مدافع خلق، ‌بزرگترین نیروی شبه نظامی کردهای این کشور، قرار دارد، نوشته بود که نیروهای ارتش سوریه در برخی نقاط مرزی مستقر خواهند شد.

در این میان، خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگاران خود در عفرین نوشت که نیروهای کرد حاضر در این منطقه استقرار این نیروهای شبه نظامی را تایید نکرده‌اند. هر چند که گزارش داد مذاکرات بین کردها و دولت مرکزی سوریه در جریان بوده است.

دولت ترکیه، «یگان‌های مدافع خلق» را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) و گرو‌هی تروریستی می‌داند. آنکارا می‌گوید برای «پاکسازی» مناطق مرزی خود از آنچه «گروه‌ها و عوامل تروریستی» می‌نامد، دست به عملیات در عفرین و شمال سوریه زده‌است.

این در شرایطی است که آمریکا برخلاف ترکیه، یگان‌های مدافع خلق را گرو‌هی تروریستی نمی‌داند و خواستار خویشتنداری ترکیه در سوریه شده است.

این نیروی شبه نظامی کرد سوریه متحد آمریکا در جریان عملیات ائتلاف بین المللی علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) بوده است.

در این میان،‌ آنکارا از آنچه حمایت واشینگتن از یگان های مدافع خلق می نامد، ‌انتقاد کرده است. در این ارتباط، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز یکشنبه ۲۹ بهمن،‌ با انتقاد از حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد سوریه گفت: این موضوع «آینده» سوریه را به خطر می‌اندازد.

این در شرایطی است که به نوشته رویترز، آمریکا از این نیروی شبه نظامی کردهای سوریه حمایت نکرده است.

XS
SM
MD
LG