لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

مقام‌های محلی: ۱۶۰ تن در حملات سه هفته گذشته ترکیه به عفرین کشته شده‌اند‎


حمله ادوات سنگین نیروهای ترکیه در عفرین در روز جمعه
حمله ادوات سنگین نیروهای ترکیه در عفرین در روز جمعه

در سوریه و در دو جبهه، حملات هوایی سنگین در جریان است. نیروهای نظامی ترکیه به مواضع شبه نظامیان کرد در عفرین حمله کرده و نیروهای دولتی سوریه هم مواضع مخالفان را هدف حمله قرار دادند.

در جریان حملات هوایی ترکیه در روز جمعه، هفت نیروی نظامی و دو غیرنظامی کشته شدند. دولت محلی عفرین، ترکیه را به ایجاد «بحران انسانی» متهم کرده و گفته در جریان سه هفته حملات نظامی، ۱۶۰ تن کشته و ده‌ها هزار تن هم بی‌خانمان شده‌اند. دولت آنکارا این اتهام را رد کرده است.

خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داده در حملات نیروهای ترکیه، شماری از انبارهای تسلیحاتی نابود شده‌اند. این گزارش همچنین گفته حملات ترکیه از نیمه شب شروع شده است.

هاوی مصطفی، یک مقام رسمی کرد و از اعضای رسمی غیرنظامی دولت محلی عفرین، گفته حملات نظامی ترکیه به کشته شدن ۱۶۰ تن از جمله ۲۶ کودک و ۱۷ زن منتهی شده و بیش از ۶۰ هزار تن هم بی‌خانمان شده‌اند.

خانم مصطفی گفت: «از این رو می‌گوییم بحران انسانی به وجود آمده چون این ناحیه توانایی کافی برای حل نیازهایی با این ابعاد گسترده را ندارد.»

حملات نظامی ترکیه، نخستین حمله هوایی از یک هفته پیش تاکنون بوده است. کرملین گفته روز پنجشنبه، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه تلفنی در مورد هماهنگی بیشتر در مورد اقدامات نظامی در سوریه، گفت‌وگو کرده‌اند.

اقدامات نظامی ترکیه در سوریه، در نقاطی است که نیروهای آمریکایی در همکاری با شبه نظامیان کرد در آن حضور دارند. ترکیه مخالف تقویت «یگان های مدافع خلق» است. آمریکا از این گروه به عنوان متحد یاد کرده و از آن حمایت می‌کند.

حمله نیروهای دولتی سوریه

گزارش‌ها از سوریه حاکی است نیروهای دولتی پنجمین روز اقدام نظامی علیه مخالفان دولت در غوطه شرقی را روز جمعه از سرگرفتند. از زمان شروع این حملات، بیش از ۲۳۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. نیروهای دولتی سوریه از روز دوشنبه به طور مدام حملات خود را ادامه می‌دهند.

در حالی که سازمان ملل خواستار آتش‌بس یک ماهه در سوریه برای کمک‌های امدادی شده بود، شورای امنیت سازمان ملل برای اجرای این آتش‌بس نتوانست به توافق برسد.

به گزارش نهاد ناظران حقوق بشر سوریه، در جریان حملات نیروهای دولتی سوریه در روز جمعه به شهرهایی در غوطه شرقی، دستکم شش غیرنظامی کشته شدند.

در دوما گزارش شد که در ساعات اولیه صبح مردم برای امور جاری خود از خانه و پناهگاه بیرون آمدند، ولی حوالی ظهر از مناره مساجد اعلام شده که هواپیماهایی ردیابی در آسمان دیده می‌شوند و از مردم خواسته شده به سرعت خیابان‌ها را ترک کنند.

متعاقب آن حملات هوایی شروع شد که چهار غیرنظامی در جریان آن کشته شدند. گزارش شده در عربین و در پی حملات هوایی نیروهای دولتی سوریه دو غیرنظامی کشته شدند و حجم زیادی زخمی هم روانه مراکز درمانی شده است. یکی از پزشکان محلی گفته در سال‌های گذشته چنین حملات سنگینی بی‌سابقه بوده است.

با استناد به گزارش‌ خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه، رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG