لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

متیس احتمال دخالت گسترده آمریکا در درگیری‌های سوریه را رد کرد


جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا
جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا

در پی درگیری ائتلاف تحت رهبری آمریکا با نیروهای طرفدار بشار اسد و ابراز نگرانی یک سناتور در این باره، وزیر دفاع ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه، احتمال دخالت گسترده کشورش در درگیری‌های سوریه را منتفی دانست.

یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که در جریان دفع تهاجم شبه نظامیان طرفداران رژیم سوریه توسط نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا و متحدان محلی آن در شرق سوریه، بیش از صد نفر از نیروهای طرفدار رژیم بشار اسد کشته شده‌اند.

به گفته مقام آمریکایی، در این درگیری نیروهای آمریکایی هیچ تلفاتی نداشتند و فقط یکی از نفرات نیروهای دموکراتیک سوریه زخمی شده است.

تعدادی از نظامیان آمریکایی در زمان وقوع این حمله همراه نیروهای دموکراتیک سوریه بودند که مقر اصلی آنها در منطقه دیرالزور هدف حمله نیروهای طرفدار رژیم سوریه بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیمز متیس، وزیر دفاع در دولت دونالد ترامپ، روز پنج‌شنبه در واکنش به تهاجم شبه‌نظامیان هوادار بشار اسد و ضدحمله نیروهای ائتلاف آمریکا، این تهاجم را «گیج‌کننده و نامفهوم» توصیف کرده و پاسخ آمریکا به آن را «تدافعی و محدود» خواند.

او همچنین تکذیب کرد که این درگیری در خاک سوریه به معنای گسترده شدن درگیری آمریکا در جنگ داخلی این کشور است.

آن طور که در گزارش رویترز آمده است، آقای متیس پس از آن در این باره صحبت کرده است که سناتور تیم کین، از اعضای دو کمیته روابط خارجی و نظارت بر ارتش در سنای آمریکا، درباره دخالت آمریکا در درگیری‌های سوریه ابراز «نگرانی جدی» کرده است.

آقای کین از این ابراز نگرانی شدید کرده است که دولت ترامپ «عمداً و بدون رای کنگره و بدون اهداف روشن» دارد به صحنه نبردی وارد می‌شود که «پایان مشخصی ندارد».

مقام آمریکایی که روز سه‌شنبه در این باره با رویترز صحبت کرده و نخواسته بود نامش فاش شود گفته بود که قبل از وقوع این حمله، آمريکا حضور نیروهای دموکراتیک سوریه در منطقه را به روسیه اطلاع داده بود.

این مقام افزود: «مقامات ائتلاف قبل، حین و بعد از حمله (دشمن) که دفع شد با مقامات روسیه در تماس بوده‌اند.»

ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا اعلام کرد این حمله در نقطه‌ای واقع در هشت کیلومتری «شرق خط عدم درگیری رودخانه فرات در خوشام روی داد» که در جنوب شرقی شهر دیرالزور واقع است.

XS
SM
MD
LG