لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

وزارت خارجه ایران: عملیات ترکیه در سوریه باید متوقف شود


ارتش ترکیه روز ۳۰ دی با حمله به عفرین در شمال سوریه عملیاتی با نام «شاخه زیتون» را آغاز کرد
ارتش ترکیه روز ۳۰ دی با حمله به عفرین در شمال سوریه عملیاتی با نام «شاخه زیتون» را آغاز کرد

دو هفته پس از آغاز عملیات نظامی ترکیه در مناطق کردنشین در شمال شرقی سوریه، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که «عملیات ترکیه باید متوقف شود و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه ۱۶ بهمن، در یک نشست خبری گفت که «ادامه این روند توسط ترکیه می‌تواند به بازگشت بی‌ثباتی و ناامنی و تروریسم در سوریه کمک کند».

آقای قاسمی تاکید کرد: «هر چیزی که درباره سوریه وجود دارد می‌تواند در قالب پروسه آستانه و مذاکراتی که در جریان است، مورد گفت‌وگو و رایزنی قرار گیرد».

وی همچنین گفت که ایران درحال ادامه رایزنی با ترکیه و روسیه درباره سوریه است.
یحیی رحیم صفوی، دستیار رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، نیز روز سوم بهمن، حضور نیروهای ترکیه در «خاک سوریه» را «غیر قانونی» خوانده و گفته بود که «دولت و ارتش سوریه این حضور را تحمل نخواهند کرد».

ارتش ترکیه روز ۳۰ دی با حمله به عفرین در شمال سوریه عملیاتی با نام «شاخه زیتون» را آغاز کرد.

هدف از این عملیات، آن‌طور که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفته، «پاکسازی» مرز سوریه و ترکیه است؛ جایی که شبه‌نظامیان و نیروهای کرد در آن حضور گسترده‌ای دارند.

دولت ترکیه، شبه‌نظامیان کرد سوریه در «یگان‌های مدافع خلق» و حزب اتحاد دموکراتیک، را شاخه‌ای از «حزب کارگران کردستان» (پ‌کا‌کا) می‌داند و در نتیجه آنها را «گروه‌های تروریستی» خطاب می‌کند.

پیش از این، آمریکا و برخی از کشورهایاروپایی نیز با عملیات نظامی ترکیه مخالفت کرده‌اند.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده است کهعملیات در عفرین، ثبات نسبی در این منطقه از سوریه را بر هم می‌زند و به تلاش‌های بین‌المللی برای شکست دادن داعش خدشه وارد می‌آورد.

از سوی دیگر، آنکارا از ایالات متحده خواسته‌است حمایت‌ خود از «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را متوقف کند.

هفته پیش نیز امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، به آنکارا هشدار داده بود که عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد، نباید بهانه‌ای برای «تجاوز به سوریه» شود.

ایران، روسیه و ترکیه در ماه‌های اخیر در تلاشی مشترک از گفت‌وگوهای آستانه برای رفع اختلاف میان گروه‌های سوری حمایت کرده‌اند؛ روندی که مستقل از تلاش‌های سازمان ملل برای گفت‌وگو میان گروه‌های سوری است.

دولت آنکارا در سراسر دوره هفت ساله جنگ داخلی در سوریه، از مخالفان اصلی بشار اسد بود اما در ماه‌های اخیر لحن مقام‌های این کشور در مورد بشار اسدنرم‌تر شده است.

خبرگزاری ایرنا و منابع خبری/ا.م/ب.ک
XS
SM
MD
LG