لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

ارتش ترکیه: در حملات هوایی در عراق ۴۹ شبه‌نظامی کـُرد کشته شده‌اند


این تصویر یک جنگنده اف ۱۶ ارتش ترکیه را در ژوئیه ۲۰۱۵ نشان می‌دهد
این تصویر یک جنگنده اف ۱۶ ارتش ترکیه را در ژوئیه ۲۰۱۵ نشان می‌دهد

ارتش ترکیه ۱۲ بهمن ماه اعلام کرد جنگنده‌هایش در دو عملیات به «۱۹ موضع» حزب کارگران کردستان، در شمال عراق، حمله کرده‌اند و «۴۹» شبه‌نظامی در جریان این حملات کشته شده‌اند.

این حملات همزمان با عملیات ترکیه در شمال سوریه صورت می‌گیرد. ارتش ترکیه از کشته‌شدگان با عنوان «تروریست» نام برده‌است.

بنا بر بیانیه ارتش ترکیه، در این حمله شماری از مناطق شمال عراق، از جمله قندیل، زاپ، اواسین و حکورک، هدف قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری دولتی ترکیه روز دوشنبه بیانیه ارتش آن کشور در مورد حملات به مناطقی در شمال عراق را منتشر کرده بود، اما جزئیاتی از شمار کشته‌شدگان ارائه نکرده بود.

بنا بر بیانیه ارتش ترکیه، این حملات شماری از پناهگاه‌های شبه‌نظامیان کـُرد و برخی از جنگ‌افزارهای آن‌ها، که «به نظر می‌رسید در حال آماده شدن برای حمله به مرز ترکیه بودند»، را تخریب کرده‌است.

روزنامه صباح ترکیه می‌گوید حملات در قالب دو عملیات انجام شده‌اند. مقام‌های نظامی زمان دقیق این دو عملیات را مشخص نکرده‌اند.

هنوز هیچ منبع رسمی در عراق در مورد این حملات، شمار کشته‌شدگان، و تلفات احتمالی شبه‌نظامی و یا غیرنظامی در آن اظهار نظر نکرده‌است.

حملات در شمال عراق در حالی‌ست که ترکیه در حال انجام عملیاتی علیه شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه است. البته ارتش ترکیه پیش‌تر نیز حملاتی را علیه پ‌کا‌کا در عراق انجام داده بود.

روز گذشته پارلمان اقلیم کردستان عراق خواستار آن شده بود که جامعه جهانی جلوی حملات ترکیه به شبه‌نظامیان کـُرد گروه «یگان‌های مدافع خلق»، در عفرین و شمال سوریه، را بگیرد. این نهاد سیاسی از دولت ترکیه هم خواسته بود «به قوانین بین‌المللی و همسایگی احترام بگذارد و در اسرع وقت به حملات خود در عفرین پایان دهد».

ارتش ترکیه در عملیات موسوم به «شاخه زیتون»، مواضع یگان‌های مدافع خلق که از گروه‌های مورد حمایت آمریکا به شمار می‌رود، را هدف قرار داده‌است.

آنکارا می‌گوید یگان‌های مدافع خلق و تشکل سیاسی مربوط به آن، شاخه‌ای از پ‌کا‌کا و «گروه‌های تروریستی» هستند. آمریکا، حزب کارگران کردستان ترکیه را یک «گروه تروریستی» می‌داند اما در مورد یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه چنین نظری ندارد.

روز گذشته امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، به ترکیه هشدار داد نباید از عملیات نظامی خود علیه کردها در عفرین به عنوان «بهانه‌ای برای تجاوز به سوریه» استفاده کند. فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا نیز گفته‌است کشورش قصد ندارد نیروهای نظامی‌اش را از شهر منبج در شرق عفرین خارج کند.

برپایه گزارش‌های رویترز، کردستان۲۴، صباح/ت.ت
XS
SM
MD
LG