لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

هشدار مکرون  به ترکیه درباره عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه


امانوئل مکرون ، رییس‌جمهور فرانسه
امانوئل مکرون ، رییس‌جمهور فرانسه

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، به ترکیه هشدار داده است که نباید از عملیات نظامی خود علیه کردها در عفرین به عنوان بهانه ای برای تجاوز به سوریه استفاده کند.

به گزارش رویترز، امانوئل مکرون در مصاحبه‌ای با فیگارو که روز چهارشنبه ۱۱ بهمن منتشر شد، اظهار داشت، اگر مشخص شود که این عملیات مسیری به غیر از جنگ علیه تهدید تروریستی بالقوه در مرزهای ترکیه در پیش گرفته و به یک عملیات برای اشغال بدل شده، (آنگاه) این برای ما به یک مشکل واقعی بدل خواهد شد.

ارتش ترکیه از روز ۳۰ دی ماه عملیاتی موسوم به «شاخه زیتون» را در عفرین،‌ در شمال غربی سوریه برای بیرون راندن نیروهای نظامی کُرد «یگان‌های مدافع خلق» از این منطقه، شروع کرده است. این عملیات باعث گشوده شدن جبهه جدیدی در جنگ داخلی سوریه شده است.

آمریکا از نیروهای کردهای سوریه در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، حمایت می‌کند. ولی ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می‌داند که به گفته آن وابسته به حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، است.

این در حالی است که بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، در واکنش به این اظهارات امانوئل مکرون تاکید کرده است که این عملیات در راستای تامین امنیت مرزهای ترکیه و همچنین محافظت از ترکمان ها، عرب ها و کردها در مقابل گروه های تروریستی است.

به گزارش رویترز، آقای ییلدریم در یک کنفرانس خبری به همراه سعد حریری، همتای لبنانی خود تصریح کرد: اگر فرانسه این مساله را به مثابه (عملیات اشغالگرانه) ارزیابی می کند، ما نیز می بایست آنچه که آنها تاکنون در سوریه انجام داده اند را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم.

وی در ادامه گفته است: این از بنیان درک ناقصی است. همه دنیا می داند که ترکیه با هدف اشغالگری اقدام نکرده است. آنها می بایست این را بدانند.

در همین حال، روز چهارشنبه اعلام شد که دارو و سایر وسایل پزشکی در بیمارستان عفرین در حال اتمام است. در جریان حمله نظامی اخیر ترکیه به عفرین، این بیمارستان در مجموع ۴۸ کشته و ۸۶ زخمی را پذیرفته است.

خلیل صبری مدیر بیمارستان عفرین در یک کنفرانس خبری گفت: «ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا تهاجم ترکیه را متوقف کند. وضعیت پزشکی در عفرین وخیم‌تر می‌شود و دارو و وسایل پزشکی ما رو به اتمام است».

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ کردها با تشکیل نیروی نظامی یگان‌های مدافع خلق کنترل سه ناحیه کردنشین در شمال سوریه را که یکی از آنها عفرین است به دست گرفتند.

گروه‌های شورشی متحد ترکیه هم مناطقی را در اطراف عفرین و ارتش سوریه نیز منطقه کوچکی در جوار ناحیه عفرین را در کنترل دارند.

بااستفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG