لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

اردوغان: عملیات نظامی ترکیه به شرق سوریه و مرز عراق گسترش می یابد


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز جمعه، ششم بهمن ماه، گفت عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه تمام مناطق تحت کنترل کردها در نوار مرزی را تصرف خواهد کرد و ممکن است تا مرزهای شرقی سوریه با عراق گسترش یابد. چنین اقدامی ممکن است موجب رویارویی با نیروهای آمریکایی شود که متحد پیکارجویان کرد هستند.

به گزارش رویترز، عملیات نظامی ترکیه در عفرین علیه یگان‌های مدافع خلق (پیکارجویان کرد) جبهه جدیدی را در جنگ داخلی سوریه گشوده و در عین حال مناسبات آمریکا و ترکیه را تیره کرده است.

ترکیه پیکارجویان کرد را تروریست می داند ولی این نیروها تحت حمایت آمریکا در شکست گروه «خلافت اسلامی» نقش بسیارموثری ایفا کرده اند.

از زمان شروع این عملیات که ترکیه آنرا «شاخه زیتون» نامیده، آقای اردوغان گفته است نیروهای ترکیه به سمت شرق و شهر منبج پیشروی خواهند کرد که ممکن است باعث رویارویی آنها با نظامیان آمریکایی مستقر در آن منطقه شود.

آقای اردوغان در سخنرانی روز جمعه گفت:«عملیات شاخه زیتون تا رسیدن به همه اهدافش ادامه خواهد یافت. ما منبج را از تروریست‌ها پاکسازی خواهیم کرد و تا زمانی که هیچ تروریستی تا مرز عراق باقی نماند این عملیات ادامه خواهد یافت.»

هرگونه پیشروی به سوی منبج که در قلمرو تحت کنترل نیروهای کرد و صد کیلومتری شرق عفرین واقع شده ممکن است برنامه‌های نظامی آمریکا در شمال سوریه را به خطر بیاندازد.

آمریکا به طور رسمی دو هزار نظامی در شمال سوریه دارد که بخشی از نیروهای ائتلاف بین المللی علیه گروه حکومت اسلامی، داعش هستند.

نظامیان آمریکایی برای جلوگیری از وقوع درگیری بین ترکیه و شورشیان سوری مورد حمایت آمریکا در ناحیه منبج مسقتر شدند و علاوه بر این ماموریت‌های آموزشی نیز دارند.

ترکیه از حمایت نظامی آمریکا از کردهای سوریه خشمگین است چون آنها را متحد حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک ) و در نتیجه تروریست قملداد می کند.

آقای اردوغان در بخش دیگری سخنانش با اشاره به آمریکا گفت:«چطور یک متحد استراتژیک می تواند با متحد خود این کار را بکند. اگر هر دو ما قرار است با تروریسم مبارزه کنیم یا این کار را بصورت مشترک انجام می دهیم و یا ما از خودمان دفاع خواهیم کرد.»

هر چند این عملیات از هفت روز پیش شروع شده ولی نیروهای ترکیه و شورشیان سوری متحد آنها به خاطر بدی وضع هوا که حمایت هوایی را دشوار می کند پیشروی محدودی داشته اند.

وزیر بهداشت ترکیه گفت تاکنون سه سرباز ترک و ۱۱ نفر از شورشیان متحد آنها در درگیری‌ها کشته شده اند. او افزود ۱۳۰ نفر دیگر نیز مجروح شده اند ولی مشخص نکرد که چه تعدادی نظامی و چه تعدادی غیرنظامی هستند.

ترکیه مدعی است تاکنون بیش از ۳۴۰ تن از پیکارجویان کرد را کشته است ولی گروههای کرد می گویند آمارهای ترکیه اغراق آميزند.

نیروهای دمکراتیک سوریه، گروه مورد حمایت آمریکا که بخش اعظم آن پیکارجویان کرد هستند، اعلام کرد که طی هفته اول نبردها حدود ۳۰۰ نفر از نیروهای ترکیه و شورشیان سوری متحد آنها کشته شده اند. در بیانیه این گروه گفته شد که ۴۳ تن از پیکارجویان نیروهای دمکراتیک سوریه از جمله ۸ پیکارجوی زن کشته شده و حدود ۵۹ غیرنظامی کشته و ۱۳۴ نفر نیز مجروح شده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و اخبار مربوط به جنگ داخلی را جمع آوری و منتشر می کند اعلام کرد از زمان آغاز درگیری حداقل ۳۸ غیرنظامی کشته شده اند.

مقامات ترک می گویند، عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه ممکن است باعث شود که آمریکا در سیاست خود در سوریه تجدید نظر کرده و به نگرانی و حساسیت‌های امنیتی ترکیه توجه کند. به نظر می رسد یکی از مسائلی که خشم ترکیه را برانگیخته تصمیم اخیر آمریکا برای سازماندهی یک نیروی امنیتی مرزی در شمال سوریه است.

بخشی از این برنامه آمریکا ایجاد یک نوار مرزی حائل به عرض ۳۰ کیلومتر در امتداد مرزهای سوریه و ترکیه است و از قرار معلوم به دولت ترکیه پیشنهاد داده در این زمینه هماهنگی و همکاری کنند. ولی مقامات ترک می گویند قبل از پذیرش پیشنهاد آمریکا باید اعتماد بین دو طرف احیا شود.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر/خ.ک
XS
SM
MD
LG