لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

اردوغان می‌گوید عملیات در سوریه ادامه پیدا می‌کند


رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان

رئیس‌‌جمهوری ترکیه می‌گوید عملیات ارتش کشورش در شمال سوریه ادامه پیدا می‌کند. این اظهارات در حالی بیان شده که متحدان آنکارا در این مورد ابراز نگرانی کرده و دونالد ترامپ نیز خواستار کاهش تنش‌ها شده‌است.

اظهارات رجب طیب اردوغان، چهارم بهمن ماه، و پس از گفت‌وگوی تلفنی او با هم‌تای آمریکایی‌اش، دونالد ترامپ، مطرح شده‌است.

دونالد ترامپ از آنکارا خواسته بود تا «از هر اقدامی که ممکن است خطر درگیری میان ترکیه و نیروهای آمریکایی را در پی داشته باشد، خودداری کند».

ترامپ همچنین گفته است خشونت‌های جاری در منطقه عفرین سوریه، «به هدف‌های مشترک ما در سوریه، آسیب می‌زند».

ارتش ترکیه از روز شنبه ۳۰ دی، عملیاتی را به نام «شاخه زیتون» با هدف بیرون راندن شبه‌نظامیان وابسته به یگان های مدافع خلق، در ناحیه عفرین آغاز کرده‌است. ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را شاخه‌ای از پ‌کا‌کا و در نتیجه «تشکیلاتی تروریستی» می‌داند.

آمریکا به‌تاکید خواستار خویشتن‌داری ترکیه در سوریه شده‌است. از منظر ایالات متحده، پ‌کا‌کا یک گروه تروریستی‌ست، اما «یگان‌های مدافع خلق» یک تشکیلات تروریستی به‌شمار نمی‌رود. ائتلافی عمدتا تشکیل‌شده از کـردهای سوریه، که تحت حمایت آمریکا است، نقش عمده‌ای در درگیری‌های ماه‌های گذشته با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» داشته‌است.

رجب طیب اردوغان می‌گوید عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه گسترش خواهد یافت تا آنچه، او «بازی در امتداد مرزهای» کشورش توصیف کرده، «خنثی» شود؛ به گفته رئیس‌جمهوری ترکیه عملیات قرار است در «منبج» و امتداد مرزهای ترکیه و سوریه گسترش یابد.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، می‌گوید عملیاتی که ارتش آن کشور آغاز کرده برای ایجاد یک منطقه حائل ۳۰ کیلومتری در عمق سوریه است.

یک مقام کرد به خبرگزاری آلمان گفته‌است نیروهای آمریکایی هنوز در منبج حضور دارند؛ آن‌چه به خود به گمانه‌زنی‌ها در مورد رویارویی احتمالی ارتش‌های دو کشور عضو «ناتو»، دامن زده‌است.

دولت سوریه، عملیات ارتش ترکیه را محکوم کرده‌است.

سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه گفته مسکو «با دقت روند عملیات را زیر نظر دارد» و «هم با دولت ترکیه و هم با دولت سوریه در تماس است».

روسیه در کنار ایران، از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود در حالی‌که ترکیه از جمله مخالفان حکومت اسد است و از گروهی از شورشیان پشتیبانی می‌کند.

برپایه گزارش‌های خبرگزاری آلمان، فرانسه، رویترز، اسوشیتدپرس/ت.ت
XS
SM
MD
LG