لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

دارو در بیمارستان اصلی شهر عفرین سوریه «رو به اتمام است»


نیروهای نظامی ترکیه و ارتش آزاد سوریه در بخش شمالی عفرین.
نیروهای نظامی ترکیه و ارتش آزاد سوریه در بخش شمالی عفرین.

مدیر بیمارستان اصلی شهر عفرین در شمال سوریه روز چهارشنبه ۱۱ بهمن گفت دارو و سایر وسایل پزشکی این بیمارستان در حال اتمام است. در جریان حمله نظامی اخیر ترکیه به عفرین، این بیمارستان در مجموع ۴۸ کشته و ۸۶ زخمی را پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش ترکیه از حدود دو هفته پیش حملات زمینی و هوایی خود به منطقه عفرین را آغاز کرد و در جنگ داخلی چند جانبه سوریه جبهه جدیدی را علیه نیروهای کرد گشود.

خلیل صبری مدیر بیمارستان عفرین در یک کنفرانس خبری گفت: «ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا تهاجم ترکیه را متوقف کند. وضعیت پزشکی در عفرین وخیم‌تر می‌شود و دارو و وسایل پزشکی ما رو به اتمام است».

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ کردها با تشکیل نیروی نظامی یگان‌های مدافع خلق کنترل سه ناحیه کردنشین در شمال سوریه را که یکی از آنها عفرین است به دست گرفتند.

گروه‌های شورشی متحد ترکیه هم مناطقی را در اطراف عفرین و ارتش سوریه نیز منطقه کوچکی در جوار ناحیه عفرین را در کنترل دارند.

حکومت ترکیه نیروهای مسلح کرد سوریه را به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) وابسته می‌داند که حدود سی سال است در مناطق شرقی آن کشور با نیروهای ترکیه می‌جنگند.

یگان‌های مدافع خلق کرد بخش اصلی نیروهای دمکراتیک سوریه هستند که با حمایت آمریکا بخش گسترده‌ای از مناطق تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» را بازپس گرفته‌اند.

نیروهای دمکراتیک سوریه می‌گوید ارتش ترکیه و شورشیان سوری متحد آن روز چهارشنبه یکی از محلات شهر عفرین را موشک و توپ‌باران کردند که بر اثر آن ۱۲ غیرنظامی زخمی شدند.

خبرگزاری دولتی ترکیه نیز گزارش داد دو موشکی که از ناحیه عفرین شلیک شده‌اند به شهر مرزی ریحانلی در ترکیه اصابت کرده و یک کشته برجای گذاشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از تداوم درگیری بین نیروهای کرد سوریه و ارتش ترکیه در ناحیه عفرین گزارش می‌دهد.

با وجود تشدید انتقادهای جامعه بین‌المللی و افزایش تلفات غیرنظامی، ارتش ترکیه همراه با متحدان سوری خود عملیات تهاجمی علیه نیروهای کرد را ادامه می‌دهند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و اخبار جنگ داخلی سوریه را گردآوری و منتشر می‌کند روز چهارشنبه گزارش داد که در دو منطقه واقع در غرب عفرین و جوار مرز ترکیه نبردهای شدیدی روی داده و ارتش ترکیه اقدام به حملات هوایی و توپ باران شدید جبهه‌های نبرد می‌کند.

به گفته این نهاد، شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه یک روستای مرزی به نام شینکال واقع در شمال غرب عفرین را تصرف کرده‌اند.

رامی عبدالرحمان مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت: «در طول شب ارتش ترکیه نفرات و تجهیزات بیشتری به شینکال اعزام کرده که ظاهرا هدف آن تحکیم مواضع خود و حمایت از پیشروی بیشتر نیروهایش است».

روز چهارشنبه ارتش ترکیه اعلام کرد در طول نبردهای شب گذشته ۲۲ موضع نیروهای کرد را نابود کرده است.

دولت ترکیه هدف گرفتن غیرنظامیان در این عملیات را تکذیب می‌کند ولی بیمارستان‌های شهر عفرین می‌گویند هر روز غیرنظامی‌های مجروح را به این مراکز می آوردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG